بیل مکانیکی, ماشین آلات راهسازی

0 تا 100 بیل مکانیکی🔵🟠

 

شما عزیزان میتوانید به جای خوندن مقاله به صوت زیر گوش دهید.🧡💙

 

 

بیل مکانیکی

بیل های مکانیکی

بیل های مکانیکی‌ از اولین‌ ماشین‌ آلات‌ مدرن‌ ساختمانی می باشد که در عملیات‌ خاکی‌ بکار رفته شده است . بیل های مکانیکی عمدتا برای گودبرداری در خاک و بارکردن آن با کامیون یا تریلی و یا تسمه‌ نقاله ها بکار می رود‌ انواع پرقدرت آن قادر به گودبرداری در همه انواع‌ خاک ها بجز صخره سنگ ها بدون‌ تخریب اولیه‌ است .
بیل های مکانیکی‌ ازسه بخش بنیادی تشکیل شده‌ است : ارابه – قسمت اتاقک گردان روی ارابه و قسمت الحاقی جلوی ماشین‌ .

ارابه‌ یا شاسی‌ : شاسی‌ به دو گونه تقسیم‌ می شود شاسی‌ چرخ زنجیری شاسی چرخ لاستیکی ( کامیون‌ )
شاسی‌ چرخ زنجیری با ثبات‌ و قابل اطمینان برای اتاقک‌ چرخنده فوقانی‌ ایجاد‌ می نماید و قابلیت‌ تحرک خیلی خوبی در محل‌ خاک برداری ایجاد‌ میکند درضمن‌ به سبب سطح وسیع‌ چرخ ها فشار اندکی بر روی خاک ایجاد‌ می نماید که امکان کار‌بر‌ روی خاک های سست‌ را فراهم می نماید در مواردی که برحسب نوع خاک اصطحکاک بیشتری‌ مورد احتیاج بوده‌ و مسئله لغزندگی وجود داشته باشد نقش‌ زنجیر‌ درماشین ارزش پیدا‌ می کند درعوض اینگونه بیل ها سرعت‌ پائینی دارند .

شاسی‌های‌ چرخ لاستیکی دارای سرعت‌ حرکتی بیشتری‌ می باشند ولذا برای کار‌های‌ کوچکی‌ که تعداد‌ سفر‌ بسیار بوده وسطح راه‌ مورد‌ استفاده‌ محکم باشد مفیدتر هستند . این نوع شاسی خود‌ بر دو نوع می باشد : نوع‌ خود‌ متحرک‌ که از اتاقک فرمان میگرد ونوع دیگر که در قسمت عقب‌ کامیون نصب‌ می گردد وآن را کامیونی می نامند ؛ سرعت نوع‌ اول به ۵۰ وسرعت نوع‌ دوم به ۸۰ کیلومتر درساعت می رسد .

بیل مکانیکی

انواع‌ بیل های مکانیکی‌ :

الف) بیل مکانیکی‌ با جام‌ معکوس

 

به این بیل اسامی مختلفی داده می شود‌ نظیر : کج بیل – بیل پشت‌ خم و بیل کششی .
این بیل ها در دو نوع مکانیکی‌ و هیدرولیکی می باشند وبرای حفاری‌ مناسب‌ می باشند .

 

ب) بیل مکانیکی‌ با سیستم‌ کابلی

 

این بیل مکانیکی‌ شامل اطاقک‌ گردانی که سوار‌ بر چرخ ها بوده‌ و در انتهای جلویی آن بیل متصل‌ شده می باشد . این بیل در دو نوع مکانیکی‌ و هیدرولیکی است .

 

بیشتر بخوانید : معرفی %100 تراکتورها و بولدوزرها💙🧡

 

ج) بیل کششی (دراگلاین)

 

بیل کششی دراگلاین ازیک اطاقک فرمان‌ – جرثقیل – جام‌ بیل کششی و کابل های مورد نیاز برای کنترل‌ قسمت های گوناگون تشکیل‌ شده‌ است‌ . بیل کششی قادر به انجام‌ کار در سطوح خیلی بالاتر وخیلی پایین‌ تر‌ از‌ سطح اتکاء خویش است و در انواع‌ زمین‌ها‌ مورد‌ استفاده‌ قرار خواهد گرفت . بازوی طویل‌ آن برای حفاری و تخلیه مواد کنده شده مفید و زمان سیکل کار‌ کوتاه‌ از محاسن‌ این ماشین‌ است .

 

د) جرثقیل

جرثقیل تشکیل‌ شده‌ از اطاق فرمان ویک تیر‌ بلند‌ مشبک‌ و قلب جرثقیل و عموماً برای بلند کردن‌ اجسام سنگین‌ و حرکت دادن‌ آنها بکار میرود . با اتصال‌ دستگاه‌های‌ گوناگون به انتهای تیر‌ مشبک بلند جرثقیل می توان‌ از آن استفاده های دیگری نمود .جرثقیل ها هم بر دو نوع‌ مکانیکی‌ و هیدرولیکی هستند که امروزه بیشتر‌ هیدرولیکی هستند .

 

بیل مکانیکی

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی کامل یکی از ماشین آلات راهسازی بپردازیم و درمورد انواع بیل های مکانیکی صحبت کردیم که شامل بیل مکانیکی‌ با جام‌ معکوس ، بیل مکانیکی‌ با سیستم‌ کابلی ، بیل کششی (دراگلاین) و جرثقیل می باشد و درمورد بخش های مختلف بیل مکانیکی گفتیم که شامل 3 بخش هستند که عبارتند از : ارابه ، قسمت اتاقک گردان روی ارابه و قسمت الحاقی جلوی ماشین‌ .
امیدواریم که به تمام سوالات شما در این خصوص بعد از خواندن مقاله پاسخ داده باشیم . اگر همچنان سوالی در این زمینه دارید ، شما عزیزان میتوانید سوالات خود را در بخش دیدگاه ارسال نمائید تا در اسرع وقت توسط کارشناسان راه ساز یدک پاسخ داده شود.

 

نظرات خود را با ما از طریق شماره 03137473884 در میان بگذارید💙.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =