ماشین آلات راهسازی

چرا و چگونگی استخراج سنگ معدن؟👷‍♂️

استخراج سنگ معدن

 

 

شما عزیزان میتوانید به جای خوندن مقاله به صوت زیر گوش دهید.🧡💙

 

 

 

استخراج سنگ معدن

استخراج سنگ چه چیزی است ؟

در طبیعت‌ ، معادن‌ با ارزشی از انواع سنگ ها وجود دارند که انسان برای استفاده از این معادن‌ روش های بسیاری را اختراع‌ کرده است . استخراج معدن ها به خارج و قابل‌ استفاده کردن‌ مواد‌ معدنی با ارزشی ، گفته می شود‌ که به طور طبیعی‌ در درزها یا شکاف های کوها ، زیر زمین‌ ، صخره‌ها‌ و پلاکرها قرار دارند . مواد‌ معدنی استخراج‌ شده می تواند شامل انواع سنگ های مورد احتیاج انسان مثل فلزات ، زغال سنگ ، ماسه ها ، سنگ های قیمتی‌ ، سنگ آهک ، گچ ، سنگ نمک ، پتاس ، شن و رس باشد .

استخراج سنگ معدنراه های استخراج‌ سنگ ساختمانی

روشهای مختلفی برای استخراج‌ سنگ وجود دارد‌ . این روش‌ها‌ اکثراً با توجه‌ به محل معدن و نوع سنگ تعیین می شوند‌ . البته‌ به صورت کلی چند روش‌ اصلی‌ برای استخراج سنگ وجود دارد‌ که به شرح‌ زیر‌ می باشند :

استخراج‌ با چال موازی‌
استخراج با ماشین سنگ بر
استخراج‌ هیدرومکانیکی
استخراج حرارتی
استخراج‌ با سیم‌ برش فولادی یا الماسه
استخراج‌ با کمک‌ مواد‌ شیمایی

استخراج سنگ معدن
عوامل موثر در انتخاب روش استخراج‌ سنگ

برای انتخاب‌ یک روش‌ استخراج سنگ ، کارشناسان اکثراً مواردی را در نظر‌ می گیرند و با توجه‌ به این عوامل روش مناسب استخراج سنگ را تعیین می کنند . مهم ترین عواملی که در انتخاب‌ یک روش مناسب‌ استخراج سنگ موثر می باشد شامل‌ موارد ذیل می باشند:

انعطاف پذیر بالای شیوه
سازگاری بالا‌ با محیط‌ زیست
سهولت در جاب­جایی
مهارت مورد نیاز‌ نیروی کار‌ در استفاده‌ از شیوه
میزان صدمه‌ وارده به سنگ مورد‌نظر‌ توسط شیوه استخراج سنگ
بازدهی‌ انرژی
هزینه‌ لازم‌ برای استفاده از شیوه مورد‌ نظر

 

استخراج سنگ معدنمحل های استخراج‌

معادن سنگ در هر بخشی از طبیعت ممکن است یافت‌ شوند . این معادن در هر جایی که قرار داشته باشند می توانند به عنوان یک محل‌ استخراج‌ سنگ ساختمانی شناخته گردند؛ به شرطی که ابتدا‌ کشف‌ شده‌ و پس‌ازآن مورد‌ بررسی‌های‌ لازم‌ قرار بگیرند . هرچند معادن استخراج‌ سنگ می توانند در هر جای این کره‌ خاکی وجود داشته باشند ، ولی این معادن‌ به صورت کلی‌ به دو دسته تقسیم‌ می گردند ؛ معادن سطحی‌ و معادن‌ زیرسطحی یا زیرزمینی .

معادن سطحی‌ به معادنی گفته‌ می شود که روی سطح زمین‌ نظیر کوها و صخره‌ها‌ وجود دارند و منابع‌ زیرسطحی همانطور که از نامش معلوم است به معادنی اطلاق‌ می‌شود‌ که زیر‌ سطح‌ زمین‌ قرار دارند .

 

بیشتر بخوانید : معرفی کامل فنر زنجیر سفت کن بیل مکانیکی👷‍♂️

 

نحوه استخراج‌ سنگ از کوه‌

در استخراج‌ سنگ از کوه اکثراً از دستگاه‌های‌ برش فوق‌ پیشرفته‌ استفاده‌ می‌شود‌ و سنگ های مورد‌نظر‌ را به شکل‌های‌ مکعب های مربع‌ یا مستطیل عظیم ، برش داده و از دل کوه جدا‌ می کنند . این قطعات سنگ ، کوپ سنگ نام‌ دارند . بعد از برش‌ دادن‌ این سنگ ها از معدن ، آنها را در قطعات گوناگون به کارخانه های سنگ فرستاده‌ تا برای مصارف‌ گوناگون فرآوری شوند‌ .

اکثر سنگ های موجود در بازار‌ که برای مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند از کوه استخراج می گردند ؛ به عنوان نمونه استخراج‌ سنگ مرمریت که در ساختمان سازی استفاده بسیاری دارد از کوه‌ انجام‌ می‌شود‌ .

شیوه استخراج زیرزمینی‌ سنگ ساختمانی

در این نوع‌ استخراج‌ اکثراً از شیوه های حفاری‌ استفاده می شود و برای استخراج‌ سنگ هایی که حاوی فلزاتی مانند طلا‌ ، نقره ، آهن ، مس ، روس ، نیکل ، قلع و سرب کاربرد دارد . البته این نوع‌ استخراج‌ برای انواعی از سنگ ها که در بخش های درونی‌ زمین وجود دارند همچنین کاربرد دارد؛ با این حال‌ بیشتر‌ به عنوان شیوه ای برای استخراج‌ سنگ های قیمتی‌ و سنگ هایی هچون زغال سنگ یا شن‌های‌ روغنی از آن یاد‌ می گردد .

استخراج سنگ معدننتیجه‌ گیری

استخراج‌ سنگ ساختمانی با استفاده‌ از شیوه ها و تکنولوژی‌های‌ مخصوص انجام‌ می‌شود‌ . سنگ یکی از مصالحی می باشد که در ساختمان سازی نقش خیلی مهمی دارد . کشور ایران ذخایر سنگ زیادی دارد؛ با این حال‌ در صنعت‌ استخراج سنگ قدرت بسیاری نداشته و از همین رو در صادرات سنگ به کشور‌های‌ گوناگون سهم‌ چندانی ندارد‌ . البته‌ شیوه های فعلی‌ استخراج‌ سنگ ساختمانی در ایران توانسته حدوداً تمام‌ نیازهای بازار سنگ داخل کشور‌ را برطرف سازد .

 

نظرات خود را با ما از طریق شماره 03137473884 در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سه =