بیل بکهو, بیل مکانیکی, دامپتراک, ژنراتور دیزلی, کاترپیلار, کشنده زنجیری, لودر, لیفتراک, ماشین آلات جنگلی, ماشین آلات راهسازی, ماشین آلات ساختمانی, ماشین آلات معدنی

تاریخچه کمپانی های تولیدکننده ی ماشین آلات راهسازی و معدنی – کاترپیلار

تاریخچه کمپانی کاترپیلار

کاترپیلار راهساز یدک

کاترپیلار

(به انگلیسی: Caterpillar)، ابرشرکت صنایع سنگین آمریکایی است که در زمینه طراحی و توسعه، مهندسی و ساخت موتورهای دیزل، تجهیزات سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی،ماشین آلات راهسازی،ماشین آلات معدنی و کامیون‌ها فعالیت می‌کند و به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده ماشین‌آلات عمرانی و معدنی دنیاشناخته می‌شود.

ابر کمپانی کاترپیلار در سال ۱۹۲۵ توسط بنجامین هولت و از ادغام شرکت تراکتورسازی سی.ال. بست با شرکت کارخانجات هولت، تأسیس گردید. این شرکت در سال ۲۰۱۸ در فهرست فرچون ۵۰۰ رتبه ۶۵ از بزرگترین شرکت‌های ایالات متحده و در فهرست فرچون جهانی ۵۰۰، رتبه ۲۳۸ از بزرگترین شرکت‌های جهان را به خود اختصاص داد.

دفتر مرکزی کاترپیلار در شهر پئوریا، ایلی‌نوی قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود و یکی از کمپانی های شاخص اس اند پی ۵۰۰ و نیز میانگین صنعتی داو جونز به‌شمار می‌آید.

کاترپیلار با برند CAT و رنگ زرد محصولاتش،  به خوبی در سراسر دنیا شناخته می‌شود.

تاریخچه کاترپیلار

(HOLT (before 1925

داستان کاترپیلار به اواخر قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد، هنگامی‌که دانیل بست و بنجامین هولت، با روش‌هایی سعی در استفاده از تراکتورهای بخار در مزارع کشاورزی کردند. تا سال ۱۹۰۴ میلادی، این تراکتورهای بزرگ بخار به مدت ۱۴ سال مزارع کالیفرنیا را شخم‌زده‌بودند و گاهی در خاک‌های نرم مزارع کالیفرنیا، مخصوصاً بعد از بارش باران، گرفتار می‌شدند. به حرکت در آوردن این تراکتورهای عظیم حتی با داشتن اسب بخارهای بالا بسیار مشکل می‌بود.

بنجامین هولد ایده‌ای داشت: چرا این ماشین‌آلات حرکت نکنند؟ در ۲۴ نوامبر سال ۱۹۰۴ میلادی او بلوک‌های چوبی را در اطراف آیدلرهای تراکتور آزمایشی شماره ۷۷ خود نصب کرد. نتیجه باورنکردنی بود و تراکتورهای جدید بوجود آمدند. کمپانی کاترپلار، به خاطر کاترپیلار ۳۰ و کاترپیلار ۶۰ بسیار مشهور شد.

شرکت کاترپیلار در تاریخ ۱۵ آوریل سال ۱۹۲۵ از ادغام کمپانی تولیدی هولت (به انگلیسی: Holt Manufacturing Company) از استاکتون و گس ترکشن کمپانی (به انگلیسی: C. L. Best Gas Traction Company) از سن‌لاندرو، کالیفرنیا تشکیل شد.

فروش سال اول این شرکت، معادل ۱۳ میلیون دلار بود. تا سال ۱۹۲۹ میلادی فروش تا مرز ۵۲ میلیون دلار افزایش یافت و این افزایش تا سال ۱۹۳۰ میلادی کماکان ادامه یافت. کمپانی تولیدی هولت پیشتاز استفاده از زنجیرهای کاترپیلار طی جنگ اول جهانی بوده‌است.

کاترپیلار دی۹

بعد از ادغام دو شرکت، کاترپیلار دچار تغییرات بسیاری از جمله بکارگیری موتورهای دیزلی شد. محصولات این ابر کمپانی توسط نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا مشهور شدند.در جریان جنگ جهانی دوم، رشد شرکت کاترپیلار سرعت گرفت و اولین شعبهٔ آن، در خارج از آمریکا در سال ۱۹۵۰ میلادی شکل‌گرفت و آن، شروعی برای تبدیل این شرکت، به یک کمپانی جهانی بود.

کاترپیلار D2 در معرض نمایش در موزهٔ تراکتور سرپانتین در جنوب استرالیا

محصولات کاترپیلار شامل تراکتورهای زنجیری، بیل‌های هیدرولیکی، بیل بکهو، گریدر، دامپتراک، لودر، تراکتورهای کشاورزی، موتورهای دیزلی و گازی و توربین‌های گازی می‌باشد. این محصولات در راهسازی، صنایع معدنی، جنگل‌داری، انرژی، حمل‌ونقل و جابجایی مواد، استفاده می‌شوند. بولدوزرهای کاترپیلار در دوران جنگ جهانی اول، نقش حیاتی داشتند.

منشأ نام کاترپیلار

دو عدد کاترپیلار ۴۵ بخار که به صورت تیمی از واگن‌ها در صحرای موهاوی در حال حفر کانال‌های آب کالیفرنیا در سال ۱۹۰۹ میلادی هستند.

تراکتورهای بخار در دهه ۱۸۹۰ و اوایل دهه ۱۹۰۰ نسبتاً سنگین بودند که گاهی اوقات وزنی تا ۱۰۰۰ پوند (۴۵۰کیلوگرم) در هر اسب بخار داشتند و اغلب متعلق به ثروتمندان بود، که مربوط به زمین‌های نرم دلتای دره سان جاکویین که از اطراف با استاکتون کالیفرنیا پوشیده شده بود.

بنجامین هولت تلاش کرد تا این مشکل را با افزایش اندازه و عرض چرخ‌ها تا ۲٫۳ متر طول و ۱٫۸ متر عرض حل کند که تراکتوری با ۱۴ متر پهنا تولید کرد. اما همین تراکتورها به‌طور فزاینده‌ای پیچیده، گرانقیمت و با نگهداری سخت بودند.

راه حل دیگر که مورد توجه قرار گرفت، خواباندن یک قسمت جاده موقتی در جلوی تراکتور بخار بود. اما این امر نیز وقت گیر، گران بود و با وسایل دیگر در زمین برخورد می‌کرد. هولت به فکر قراردادن قسمت‌هایی اطراف چرخ‌ها افتاد. او چرخ‌هایی را بر ۴۰ اسب بخار (۳۰کیلووات) با موتور هولت بخاری شماره ۷۷ جایگزین کرد، که با مجموعه‌ای از قسمت چوبی پیچ شده به صورت زنجیر است. در روز شکرگزاری، ۲۴ نوامبر در سال ۱۹۰۴ او به‌طور موفقیت‌آمیزی شخم زمین را در منطقه مرطوب جزیره رابرتز انجام داد. عکاس شرکت، چارلز کلمنت گزارش کرده بود، که تراکتور مانند کاترپیلار (کرم ابریشم) حرکت می‌کند و هولت از این تشبیه خوشش آمد و این نام بر روی آن ماند. بعضی منابع گرچه آن را به نام سربازان بریتانیایی در ژوئیه ۱۹۰۷ نسبت دادند. دو سال بعد، هولت تراکتور نیرو گرفته با بخارش را، به ارزش ۵٫۵۰۰ دلار فروخت.

هولت حق ثبت اختراع را برای اولین بار برای یک مسیر مستمر عملی برای استفاده از تراکتور در ۷ دسامبر ۱۹۰۷ برای بهبود موتور کششی اش دریافت کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =