لودر, ماشین آلات راهسازی

معرفی جامع ۳ نوع لودر 💥

لودر

 

 

 

 

شما عزیزان میتونید به جای خوندن مقاله به صوت زیر گوش دهید.💙🧡

 

 

 

 

لودر

لودرها

بدون‌ اغراق لودر کاربردی ترین ماشین درانجام کار‌های‌ ساختمانی وعمرانی می باشد ، این ماشین‌ که در انداره های گوناگون تهیه میشود به خاطر عملکرد‌ و انعطاف پذیری بسیاری که داراست ونیز با تغییر‌ جام می تواند خیلی از کارها را نجام دهد.
لودر موارد استفاده‌ زیادی دارد‌ که بعضی از آنها عبارتند از : ایجاد خاکریزها ، حفاری‌ زیرزمین بنا‌ها‌ ، پرکردن خندق‌ها‌ و خاکریزی اطراف‌ لوله های کارگذاشته شده‌ درکانال ها ، بارکردن کامیون‌ها‌ ، حمل بتن به محل‌ قالب ها و بلند کردن و حمل مصالح‌ ساختمانی
به ماشین‌ لودر میتوان انواع‌ ملحقات‌ را نصب نمود و کاربردهای دیگری ازآن گرفت ، نظیر : برف روب ، کانال‌ کن ، لوله بر لوله گذار‌ جرثقیل ، لیفت تراک.

لودر

انواع‌ لودر

الف – لودر چرخ لاستیکی

این لودرها در اقسام کوچک و بسیار بزرگ‌ ساخته‌ میشوند‌ . چرخ های بزرگ‌ لاستیکی به این نوع‌ لودرها قدرت‌ تحرک‌ و سرعت بسیاری میبخشد . فشار وارده برزمین به وسیله این لاستیک ها کم بوده و میتوان این فشار را با تغییرمیزان باد‌ لاستیک ها تغییر نمود. با این همه ، در زمین های دارای سنگهای تیز امکان آسیب این لاستیک ها وجوددارد . درضمن‌ در زمین های خیس و گل آلود نیز کارکردن با لودرچرخ لاستیکی مشکل می باشد .

البته‌ زنجیر‌های‌ سیمی مخصوص برای حفاظت لاستیک ها وجود دارد‌ که میتوان برای ازدیاد اصطکاک‌ لاستیک ها باسطح زمین‌ آنها رابه کار برد‌. نوعی از لاستیک های تازه ساخته شده‌ اند که دارای عاجهای بسیار ضخیمی هستند و میتوانند درمناطق سنگی کارکنند این لودرها بر دونوع معمولی‌ و کمرشکن می باشند.
نوع کمرشکن که بیشتر‌ درلودرهای بزرگ‌ بکاربرده میشوند و دارای نوعی شاسی می باشند که بخش عقب لودر را به بخش جلو به وسیله یک مفصل‌ متصل‌ میکنند این حالت مفصلی قدرت مانور و شعاع گردش‌ ماشین را به نسبت شاسی‌های‌ ثابت ( غیرمفصلی ) بیشتر میکند در انواع مدرن این ماشین‌ آلات‌ از سیستمهای فرمان وکنترل هیدرولیکی و الکتریکی برای سادگی و عملکرد بهتر راننده استفاده‌ شده است . سیستم فرمان این ماشین‌ها‌ دونوع است .

در لودرهای معمولی سیستم‌ فرمان بوسیله فرمان‌ و حرکت چرخ ها عمل میکند . اما درنوع کمرشکن‌ سیستم‌ فرمان توسط دوجک هیدرولیکی عمل‌ می نماید.

بیشتر بخوانید : معرفی 6 نوع اسکریپر 🟦🟧

 

ب – لودرهای چرخ زنجیری

   لودرهای چرخ زنچیری مثل لودرهای چرخ لاستیکی عمل‌ می کنند . با این تفاوت که فشار کمی که برزمین وارد می کنند باعث‌ می شود‌ که لودرهای با چرخ زنجیردار بتوانند درزمین هایی کارکنند که قابل‌ استفاده‌ برای لودرهای لاستیک دار نمی باشند . اصطکاک‌ زیاد‌ آنها بازمین موجب میشود که بتوانند نهایت استفاده را از قدرت موتور در کندن زمین بنمایند و چون زنجیردار اند موقع کار در مناطق دارای سنگ های تیز خطر پاره شدن لاستیک وجود نخواهد داشت.

   لودرهای زنجیردار قادر به حرکت بر روی سطح های با شیب جانبی ۳۵% هستند ، درصورتی که این رقم‌ برای لودرچرخ لاستیکی ۱۵% می باشد . همچنین لودر زنجیردار میتواند شیب ۶۰% بالا رود درحالیکه این رقم‌ برای لودر لاستیک دار به حدود ۳۰% محدود میگردد . سرعت لودر زنجیردار بسیار کمتر از لودر لاستیک دار می باشد . به همین جهت درمواردی که فاصله‌ حمل مواد‌ و بازگشت به محل‌ بارگیری زیاد‌ باشد‌ ، راندمان این ماشین‌ به نسبت‌ نوع لاستیک دار پایین‌ تر می باشد

ج – بکهو لودر

این ماشین آلات‌ در واقع لودرهای کوچکی می باشند که درپشت خود‌ یک بیل مکانیکی دارند وبرای کارهای سبک استفاده میشوند . کلیه مشخصات عمومی آنها نظیر لودرها و بیل های مکانیکی می باشد . به علت دوکاره بودن این ماشین در خیلی از پروژه های کوچک‌ از این وسیله‌ استفاده می گردد ، مخصوصاً اگر پروژه مربوط‌ به کندن خندق‌ باشد‌.
همانطورکه گفته شد درقسمت عقب این ماشین‌ یک بیل مکانیکی‌ وجود دارد‌ ، قدرت‌ این بیل نیز براساس زاویه‌ آن با زمین و شعاع عملکرد بازوها متغیر است . شرکت های سازنده براساس نوع‌ ماشین‌ آلات‌ ، نمودارهایی مبنی‌ برقدرت بیل در حالات گوناگون ارائه‌ میدهند .

 

لودر

نتیجه گیری

 

در این مقاله درمورد لودرها و انواع آنها که شامل : لودر چرخ لاستیکی ، لودرهای چرخ زنجیری و بکهو لودر هستند ، صحبت کردیم . امیدواریم که به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشیم . اگر همچنان سوالی در این زمینه دارید میتوانید در بخش دیدگاه سوالات خود را برای ارسال نمائید تا کارشناسان راهساز یدک در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند.

 

نظرات خود را با ما از طریق شماره 03137473884 در میان بگذارید💙.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + چهار =