غلتک, ماشین آلات راهسازی

معرفی %100 غلتک راهسازی🚜

غلتک

 

 

 

شما عزیزان میتوانید به جای خوندن مقاله به صوت زیر گوش دهید.🧡💙

 

 

غلتک

غلتک راه‌سازی

 

غلتک راه‌سازی یا غلطک راه‌سازی نوعی ماشین‌ راه‌سازی می باشد که در عملیات ساخت جاده‌‌ها‌ و مسیرها از آن استفاده‌ می‌کنند این ماشین‌ برای متراکم‌ کردن مصالح‌ راهسازی استفاده می شود .

پایه ای ترین مسئله در راه‌سازی و عملیات‌ ساختمانی ، رساندن میزان‌ دانسیته و مقاومت‌ لایه‌‌های‌ خاک به مقدار مطلوب‌ است .
این مقادیر‌ حتما باید در حدی باشد تا سطوح‌ گوناگون زمین‌ در اثر‌ تنش‌های وارده ناشی‌ از عبور بار‌ تغییر شکل نداده و بتواند توان جذب‌ و انتقال‌ بار‌ از لایه‌‌های‌ بالاتر به پایین‌تر را داشته باشند .

برای این منظور باید لایه‌‌های‌ گوناگون خاک را تاحد قابل‌ قبولی متراکم‌ کرد . تراکم عبارت است‌ از ازدیاد‌ دانسیته خاک از شیوه نزدیک کردن ذرات و دانه‌‌های‌ خاک به یکدیگر که با خارج‌کردن‌ هوا از فضای خالی‌ میان ذرات خاک انجام‌ می‌گیرد . عمل‌ اضافه‌ کردن دانسیته خاک در اثر تخلیه‌ آب موجود‌ در آن ، تحکیم نام دارد . تحکیم در طول ماه‌ها وسال‌ها انجام می‌گیرد ، بطوریکه عمل‌ تراکم را می‌توان در عرض مدت زمان‌ کوتاهی‌ انجام داد‌ .

 

غلتک

خواصی از خاک که با تراکم بهبود می‌پذیرند شامل :

افزایش مقاومت خاک
کاهش قابلیت‌ تغییر‌ حجم خاک
کاهش قابلیت‌ نفوذ پذیری خاک

 

بیشتر بدانید : معرفی جامع 3 نوع لودر 💥

 

میزان تراکم‌ پذیری خاک خود نیز بستگی به عوامل ذیل دارد :

دانسیته ابتدایی خاک (دانه بندی خاک)
خواص‌ شیمیایی و فیزیکی خاک (مانند منحنی‌ دانه‌ بندی ، چسبندگی و غیره)
درصد رطوبت‌
نوع و میزان‌ نیروی متراکم‌ کننده

عمل‌ تراکم خاک به وسیله‌ غلتک‌ها انجام‌ می‌گیرد که آن‌ها با استفاده از چهار نوع نیروی به شرح ذیل ، خاک را متراکم‌ می‌کنند :

وزن استاتیکی (اعمال فشار)
ارتعاش
ضربه‌
عمل‌ ورزیدن (باحرکات مخصوص ، خاک را به اصطلاح‌ عمل‌ می‌آورند)

 

غلتکنتیجه گیری

همه ماشین‌ آلات‌ تراکم از وزنه سنگین‌ برای ایجاد فشار‌ بر روی خاک و تراکم کردن آن ، استفاده‌ می‌کنند . از آنجا که خاک در اثر‌ نیروی تراکم‌ ، تمایل به تغییر‌ محل جانبی نشان می‌دهد ، مؤثرترین شیوه تراکم‌ ، روشی خواهد می باشد که این‌گونه تغییر‌ محلی‌ را به حداقل‌ برساند . ضربه و ارتعاش نیرو‌های‌ دخیل‌ مشابه‌ می باشند و فقط تواتر آن‌ها تفاوت می‌کند‌ .

نیرو‌های‌ ضربه‌ای معمولاً دارای تواتر کمتر می باشند . رعایت‌ حریم فاصله‌ برای هر گونه غلتک‌های لغزشی با ساختمان‌‌های‌ مجاور‌ آن حتما باید رعایت شود‌ .این حریم‌ با توجه‌ به جدول‌ مقاومت‌ خاک بین 2 تا 8 متر‌ , است .

طبق‌ قانون؛ وزارت راه‌ و شهرسازی به عنوان متولی‌ احداث‌ و نگهداری‌ راه‌ها تعیین گشته است و به منظور رعایت‌ و لحاظ‌ مسائل قانونی‌ پیرامون‌ راه‌ ، قوانینی برای معرفی انواع‌ راه‌ها و حریم آن از سمت هیئت محترم وزیران مصوب شده‌ است که به صورت تخصصی و فنی انواع‌ راه‌ها را تعریف‌ نموده و حریم‌ هر یک از این شیوه ها را به طور دقیق مشخص‌ می‌نماید .

 

نظرات خود را با ما از طریق شماره 03137473884 در میان بگذارید💙.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =