بلدوزر, ریپر, ماشین آلات راهسازی

0 تا 100 ریپر در بلدوزر💥

ریپر در بلدوزر

 

شما عزیزان میتوانید به جای خوندن مقاله به صوت زیر گوش دهید.🧡💙

 

 

ریپر در بلدوزر چه چیزی است و چه کاربردی دارد‌ ؟

ریپر در بلدوزر
   ریپر در بلدوزر تقریباً از ابتدا پیدایش‌ این ماشین‌ وجود داشته است‌ . نخستین بولدوزرها از روی تراکتورهای مزرعه الگوبرداری شدند که برای شخم‌زدن استفاده‌ می‌شدند .

   ریپر یا شیارزن ، قطعه‌ای دراز و چنگال مانند است که در پشت بولدوزر نصب می گردد و می‌تواند تک ساق‌ (single shank) یا دارای چندین‌ ساق‌ (multi shank) باشد‌ . برای شیار زدن‌های سنگین‌ از مدل‌ تک ساق‌ آن بیشتر استفاده می گردد . ریپرها دارای قلم‌هایی‌ (درانتهای آنها که با زمین برخورد می‌کند) از جنس فولاد‌ تنگستندار هستند .

شیارزدن صخره‌‌ها‌ باعث می‌شود‌ که سطح‌ زمین به سنگ‌ریزه‌ها و قطعات کوچک‌تر تقسیم‌ شده و در نهایت جابجایی آن را راحت تر می‌کند‌ . شیارزدن‌های کشاوری موجب تسطیح‌ زمین‌های سخت‌ و صخره‌ای شده‌ و زمین را قابل‌ کشت‌ می‌ نماید .

 

بیشتر بخوانید : نقاط قوت انواع‌ تیغه‌های‌ بولدوزر🤩

 

ریپر یا خراشنده ها قرن‌ها‌ برای شکافتن سنگ به کار می روند . گاو آهن‌ها‌ که در گذشته‌ به وسیله کشاورزان برای شخم‌ زدن مزارع به کار می رفته است‌ از نظایر آن است .

امروزه برای عملیات حفاری در زمین های سخت‌ ، نخست به کمک ریپر زمین‌ را سست کرده ، سپس به وسیله بولدوزر عملیات حفاری‌ صورت‌ می‌گیرد‌ .

امروزه ریپرها را به تراکتور و یا بولدوزر متصل می کنند و به این ترتیب با ایجاد یک نیروی فشاری قوی در زمین‌ ، عملیات‌ سست‌ نمودن زمین‌های‌ سخت صورت‌ می‌گیرد‌ .

موارد‌ استعمال‌ و کاربرد‌های‌ ریپر در بلدوزر

ریپر در بلدوزر
همانگونه که اشاره‌ شد ، ریپر در بلدوزر از ادوات‌ متصل‌ شده به این ماشین‌ می باشد که موارد استعمال‌ آن عبارتند از :

1 ) سست‌کردن‌ زمین‌های‌ سخت‌ و سنگی برای اجرای عملیات حفاری‌ در این زمین‌ها‌

2 ) برای کندن‌ سطح‌ آسفالت های قدیمی

3 ) آماده‌ گشتن منطقه‌ برای کار‌ گریدر و اسکریپر

4 ) برای شکستن دال‌های‌ بتنی و رویه‌های‌ بتنی

5 ) برای کندن ریشه‌های‌ درختان و پاک کردن‌

ریپر در بلدوزر چه کاریردی دارد و چه نوعی از آن را بایستی برای چه خاکی استفاده‌ کنیم ؟

ریپر در بلدوزر
کاربرد و عملکرد ریپر در انواع‌ خاک و سنگ گوناگون و نسبت‌ به تراکم‌ آن تعیین می گردد . برای این منظور از یک فرستنده و گیرنده امواج صوتی در لایه‌های‌ زمین‌ استفاده می گردد و بدین وسیله تراکم‌ و ضخامت‌ لایه های سخت‌ مشخص می‌شود‌ .

لایه های سخت و متراکم زمین موج را با سرعت‌ زیاد و لایه های ضعیف‌ تر موج‌ صوتی را با سرعت‌ کمتری منعکس‌ می نماید .

هر کدام از کارخانه های تولید‌ کننده ماشین آلات جداول مخصوصی دارند که به کمک آن نوع ریپر و بولدوزر مناسبی را برطبق سرعت‌ انعکاس‌ موج و تراکم سنگ تعیین‌ می کنند .

نتیجه‌ گیری

ریپر در بلدوزر    ریپر یا شیارزن ، قطعه‌ای دراز‌ و چنگ مانند‌ است که در پشت بولدوزر نصب‌ می گردد .ریپر یا خراشنده ها سال ها برای شکافتن سنگ به کار‌ رفته اند .امروزه برای عملیات حفاری در زمین‌های‌ سخت‌ ، نخست به کمک‌ ریپر زمین‌ را سست کرده ، سپس‌ به وسیله بولدوزر عملیات‌ حفاری‌ صورت می گیرد .

 

نظرات خود را با ما از طریق شماره 03137473884 در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =