تیغه

نقاط قوت انواع‌ تیغه‌های‌ بولدوزر🤩

تیغه های بلدوزر

 

 

 

 

شما عزیزان میتوانید به جای خوندن مقاله به صوت زیر گوش دهید.🧡💙

 

 

 

بطور‌ کلی انواع‌ تیغه‌های‌ بولدوزر را میتوان به سه دسته زیر‌ تقسیم بندی نمود :

 

انواع تیغه های بلدوزر

1 .تیغه صاف‌ : که اصطلاحاً Straight Blade همچنین خوانده‌ میشود‌ و کاربری آن برای مسطح کردن سطوح‌ می باشد . از مشخصه‌های‌ این تیغه میتوان به کوتاه بودن‌ ، نداشتن انحنای جانبی و بغل‌ اشاره‌ کرد .

 

تیغه های بلدوزر

2 .تیغه معمولی یا عمومی : که به آن Universal Blade همچنین گفته‌ میشود‌ . این تیغه‌ دارای انحنا‌ و بغل‌های‌ بزرگ‌ است و ظرفیت‌ حمل بالاتری داراست . ازین تیغه برای عملیات هایی که در کنار‌ تسطیح سطوح به پاکسازی هم نیازمند‌ استفاده می گردد .

تیغه های بلدوزر

3 .تیغه ترکیبی یا S -U : این تیغه‌ کوتاه‌ تر می باشد و انحنای کمتری همچنین دارد‌ ، بغل‌های‌ کوچکتر می باشد و معمولاً برای جابه جایی ها در حیطه‌ عملیات بکار برده می شوند . به عنوان نمونه میتوان به هل دادن‌ قطعات بزرگ بتنی در کارگاه‌های‌ ساختمانی اشاره کرد .

 

بیشتر بخوانید : انواع پایه رولیک | آیدلر چیست؟😎

 

نخستین نمونه‌های‌ بولدوزر بوسیله تراکتورهای کشاورزی درست‌ شد که برای شخم زدن زمین‌ بکار می رفتند . برای کندن کانال – جمع‌ کردن‌ خاک برای سد‌های‌ خاکی‌ و جابجایی سنگ ها و … تراکتورها به یک قطعه فلز سنگین مجهز‌ شدند که بعد‌تر ها‌ با ایجاد تغییر‌ تیغه‌ بولدوزر نام گرفت .

تقسیم‌ بندی این ماشین‌ برپایه انواع‌ تیغه های بولدوزر

تیغه های بلدوزر
يك نوع ديگر طبقه بندي بولدوزر ، طبقه بندي تيغه آن است . تيغه ها انواع‌ مختلفی دارند ، ولي تمامي آنها از نظر کاربری در چهار گروه كلـي قرار ميگيرند .

تيغه هايي كه به منظور عمليات توليدي استفاده‌ مي گردند

تيغه با كاربري عمومي

تيغه با كاربري توليدي مخصوص

تيغه براي پاكسازي زمين

تيغه هايي كه به منظور عمليات توليدي استفاده‌ مي گردند

بازرسی دقیق تر انواع تیغه های بولدوزر

تیغه های بلدوزر
پس از بررسی سه دسته کلی‌ از انواع‌ تیغه های بولدوزر به بررسی انواع‌ و زیرشاخه های این دسته از ماشین قدرتمند‌ ساختمانی و راهسازی یعنی بولدوزر میپردازیم .

تیغه‌های‌ پرکاربرد تر و عمومی‌

تیغه های بلدوزر

تيغه مستقيم (S) : يكي از پرکاربرد ترین تيغه ها است و به دليل قدرت‌ مانور‌ زياد از تيغه U و SU كوچك تر می باشد و ميتواند انواع مختلف مصالح‌ را در مسافت كم تا متوسط حمل نماید. اين تيغـه قـادر‌ بـه‌ تجهيز با صفحه فشاري برای هل دادن اسكريپر ميباشد .

 

تیغه های بلدوزر

تيغه با قابليت همزمان زاويه گيري به جوانب‌ و شيب دار شدن (PAT) : اين تيغه مانند تيغـه زاويه دار می باشد ، با اين تفاوت كه امكان زاويه دار شدن‌ و حركت آن بيشتر می باشد .

تیغه‌های‌ مخصوص و با کاربرد‌ تخصصی تر

تيغه با شعاع‌ انحنا‌ متغير (VR) :

تیغه های بلدوزر

هرگاه قابليت هاي تيغه SU از نظر توانايي برش‌ ، نفوذپـذيري در زمين با خصوصيت های تيغه U از قبيل توانايي نگهداري بار و كاهش ريـزش از اطـراف تركيـب گردد و شعاع آن متغير شود‌ ، تيغه VR ايجاد مي گردد.

تيغه زاويه دار :

تیغه های بلدوزر

اين تيغه در حالت‌ عادي مي تواند زاويه ۲۵ درجه نسبت‌ به اطراف پيـدا كند از اين تيغه براي برش كناره ها ، ايجاد خاكريز ، آماده سازي و بهسـازي راه‌ و حفـر گـودال اسـتفاده‌ مي گردد . انتهاي اين تيغه قادر‌ به حركت به سمت جلو و عقب نمی باشد .

تيغه ضربه گير يا كوشن :

تیغه های بلدوزر
از اين نوع براي كمك و فشار دادن‌ ماشين آلات مختلف همانند اسكريپر استفاده‌ ميشود و سيستم آن به گون‌هاي‌ می باشد كه ضـربه حاصـل اتصـال‌ بـه اسـكريپر را خنثـي ميكند . همچنين مي توان‌ از اين تيغه براي تميز كردن سطح‌ كارگاه استفاده نمود . اين تيغه قادر‌ به انجـام‌ هيچگونه حركتي نیست .

نتیجه گیری :

تیغه های بلدوزر

در این مقاله درمورد انواع تیغه های بولدوزر گفته شد ، که به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از : Straight Blade ، Universal Blade ، S -U Blade و بعد درمورد تیغه های پرکاربرد و عمومی بلدوزر گفتیم که عبارتند از : تيغه مستقيم (S) ، تيغه با قابليت همزمان زاويه گيري به جوانب‌ و شيب دار شدن (PAT) و در ادامه درمورد تیغه‌های‌ مخصوص و با کاربرد‌ تخصصی تر بلدوزر صحبت کردیم که شامل : تيغه با شعاع‌ انحنا‌ متغير (VR) ، تيغه زاويه دار ،تيغه ضربه گير يا كوشن می باشد.

 

نظرات خود را با ما از طریق شماره 03137473884 در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =