چرخ آیدلر بلدوزر, رولیک تک لبه, رولیک دو لبه, زیربندی بیل مکانیکی

انواع پایه رولیک | آیدلر چیست؟😎

پایه رولیک

 

 

شما عزیزان میتوانید به جای خوندن مقاله به صوت زیر گوش دهید.🧡💙

 

 

انواع پایه رولیک

پایه‌ رولیک

در دستگاه های نوار نقاله ، برای ثابت‌ نگه داشتن رولیک و به عنوان یک نگه دارنده‌ برای حمل بار ، از پایه ی رولیک استفاده‌ می نمایند . در طراحی‌ پایه رولیک ، نوع مواد‌ حمل شونده و میزان‌ آن ، قطر و عرض ، سطح مقطع‌ نوار نقاله و شرایط محیطی بررسی‌ می گردد که میتوان بر اساس این فاکتور‌ها‌ پایه‌ رولیک مورنظر را انتخاب‌ نمائیم . برای مثال در پایه‌ رولیک ها جهت نصب رولیک به صورت یک تکه ، دوتکه و یا پایه رولیک سه تکه‌ تقسیم بندی می گردند .

 

بیشتر بخوانید : خرید بهترین برند چکش هیدرولیکی بیل مکانیکی

 

زاویه‌ نصب‌ رولیک ها به پارامترهای بسیاری از جمله سرعت‌انتقال‌ ، نوع مواد و شیب بستگی دارد. به پایه‌ رولیک ؛ آیدلر ( idler ) همچنین گفته میشود‌ .

 

انواع پایه رولیک

رولیک

رولیک ها از مهمترین بخش ها و اجزای‌ تشکیل‌ دهنده ی دستگاه‌های‌ نوار نقاله می باشند و دارای اندازه‌ و قطر‌های‌ مختلف می باشد که بستگی به نوع‌ نوار نقاله دارد‌ . از انواع‌ رولیک ها میتوان به رولیک رفت ، رولیک برگشت‌ و رویلیک ضربه گیر اشاره‌ نمود .

 

انواع پایه رولیک

محل قرار گیری پایه رولیک

رولیک ها در زیر تنه ی دستگاه‌ نوار نقاله قرار دارند که با روشن گردیدن دستگاه‌ ، تسمه نوار نقاله را به حرکت‌ در می آورند . پایه های رولیک نیز به نوار نقاله متصل‌ گشته و به عنوان تکیه‌گاه‌ رولیک ها در زیر‌ تسمه قرار خواهد داشت . پایه‌ رولیک هایی که زیر‌ فیدر و قسمت ورودی‌ خطوط نوار نقاله نصب‌ می گردند میبایست از استهکام بیشتری بر خوردار باشند تا ضربه‌ ناشی‌ از فرود مواد‌ را تحمل‌ کنند .

 

انواع پایه رولیک

انواع پایه رولیک

از مهمترین انواع‌ پایه‌ رولیک ها میتوان به تقسیم بندی آنها از نظر‌ تعداد رولیک قابل نصب‌ بر روی آنها اشاره‌ نمود . که از 1 تا 4 یا 5 رولیک را شامل‌ می گردد . جنس بدنه آنها معمولا‌ً از فولاد‌ بوده و از مقاطع متفاوتی از جمله ناودانی ، نبشی فولادی و یا تسمه های فلزی ساخته‌ می گردند .

 

انواع پایه رولیک

پایه‌ رولیک ایستاده

این پایه ها در خطوط سبک‌ و نرمال که دارای مواد ریز می باشد ، استفاده‌ می گردد . این پایه ها به علت محدودیتی‌ قطری که در محل‌ اتصال‌ با رولیک دارند ، تنها با رولیک های شفت 15 میلی‌متر‌ قابل اجرا می باشند.

 

انواع پایه رولیک

پایه رولیک معلق‌

دارای انعطاف پذیری بیشتر‌ و عملکرد مناسب‌ تری با نوع‌ حرکت نقاله هستند . از این پایه ، درخطهایی که بار‌ عمودی بیشتری‌ را متحمل می شوند و خط‌هایی‌ که مواد سنگین‌ تر و درشت‌ تری دارند استفاده می نمایند . این پایه‌ها‌ در بخش تحمل‌ بار و ریزش‌ مواد‌ عملکرد بهتری دارند و باعث افزایش‌ سرعت‌ حرکت نوار نقاله همچنین میشوند . از مزایای این پایه‌ ی رولیک ، میتوان به نصب‌ و نگهداری و تعمیرات آسان اشاره‌ نمود .

 

انواع پایه رولیک

پایه‌ رولیک رفت

پایه‌ ترین نوع‌ رولیک در نوار نقاله ی صنعتی می باشد که به عنوان تکیه گاه‌ در رولیک رفت و خط نوار نقاله در حمل و بارگیری مواد‌ به کاربرده می گردد .

 

انواع پایه رولیک

پایه‌ رولیک برگشت

به عنوان تکیه‌ گاه‌ در رولیک برگشت و تسمه نقاله به کار برده می گردد .

 

پایه رولیک

پایه‌ رولیک خودتنظیم

به عنوان تکیه‌گاه‌ و تنظیم‌ کننده ی رولیک های رفت و برگشت‌ در نوار نقاله به کار‌ برده می گردد .استفاده ی بیشتر ازین پایه‌ ، در قسمتهایی می باشد که نوار نقاله ها سخت‌ تر کار میکنند که این امر‌ باعث‌ ریزش مواد و منحرف‌شدن‌ حرکت تسمه‌ ی نقاله می گردد که این نوع از پایه‌ها‌ ، حرکت‌ عرضی نوار را متوقف کرده و نوار را در مرکز پایه حرکت می دهد .

 

انواع پایه رولیک

نتیجه گیری

رولیک ها از مهمترین بخش ها و اجزای‌ تشکیل‌ دهنده ی دستگاه‌های‌ نوار نقاله می باشند و دارای اندازه‌ و قطر‌های‌ مختلف می باشد که بستگی به نوع‌ نوار نقاله دارد‌ . از انواع‌ رولیک ها میتوان به رولیک رفت ، رولیک برگشت‌ و رویلیک ضربه گیر اشاره‌ نمود . پایه‌ رولیک هایی که زیر‌ فیدر و قسمت ورودی‌ خطوط نوار نقاله نصب‌ می گردند میبایست از استهکام بیشتری بر خوردار باشند تا ضربه‌ ناشی‌ از فرود مواد‌ را تحمل‌ کنند .

 

نظرات خود را با ما از طریق شماره 03137473884 در میان بگذارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =