ماشین آلات راهسازی

معرفی دقیق🎯 ۶ نوع کمپرسور

کمپرسور

 

 

 

 

شما عزیزان میتوانید به جای خوندن مقاله به صوت زیر گوش دهید.🧡💙

 

 

 

کمپرسور

کمپرسور چه چیزی است ؟

 

کمپرسور یکی از دستگاه‌های‌ مکانیکی می باشد که امروزه در صنایع کوچک‌ و بزرگ کاربرد‌ مختلفی دارد . در حقیقت کار کمپرسورها ، ایجاد‌ نیروی مکش ضروری برای مکیدن گاز مبرد از اواپراتور ، متراکم‌ کردن گاز و سپس‌ فرستادن آن به کندانسور می باشد ، که در آن گاز به مایع تبدیل‌ می گردد . مکندگی کمپرسور گاز را از طرف راست‌ فشار قوی منتقل‌ می نماید و حجم‌ گازی که باید‌ متراکم‌ گردد ، بسته به میزان جابجایی‌ پیستون کمپرسور دارد .

 

 

کمپرسور

انواع کمپرسور

کمپرسورها دارای انواع‌ متفاوتی می باشند . دسته بندی های متنوع ، کمپرسورها را بر پایه‌ ویژگی‌های‌ مختلف طبقه‌بندی‌ می کنند . در یکی از رایج‌ ترین این طبقه‌بندی‌ ها ، کمپرسورها را بر اساس ویژگی های مختلف طبقه‌بندی‌ می کنند .

کمپرسور دینامیکی
کمپرسور جابجایی‌ مثبت
کمپرسور روتاری پره ای
کمپرسور اسکرال
تشدید کننده های فشار‌
کمپرسورهای کمکی

 

 

کمپرسور

کمپرسورهای دینامیکی

در این نوع از کمپرسورها انتقال انرژی به سیال به صورت پیوسته است . از کمپرسورهای دینامیکی در فشار‌ پایین و دبیهای بالاتر استفاده می گردد . کمپرسورهای دینامیکی در دو طرح محوری‌ و شعاعی موجود‌ هستند . طرح‌های‌ شعاعی اغلب کمپرسورهای توربینی یا کمپرسورهای توربینی شعاعی نامیده می شوند‌ و طرح های شعاعی اغلب کمپرسورهای گریز‌ از مرکز‌ نامیده می شوند .           برعکس کمپرسورهای جابجایی‌ که با جریان ثابت کار می کنند کمپرسورهای دینامیکی با فشار ثابتی کار‌ می کنند . عملکرد کمپرسورهای دینامیکی تحت تاثیر‌ شرایط بیرونی‌ قرار خواهد داشت ، از جمله ، ایجاد‌ تغییری جزئی در فشار‌ ورودی‌ سبب تغییر فراوانی در ظرفیت می شود‌ .

 

 

کمپرسورانواع‌ کمپرسورهای دینامیکی

کمپرسور جریان شعاعی (Centrifugal)

از ویژگی های کمپرسور گریز از مرکز‌ ، جریان شعاعی آن می باشد .هوا با استفاده‌ از پره های شعاعی وارد مرکز پروانه‌ دواری می گردد و به وسیله نیرو‌های‌ گریز‌ از مرکز‌ به سوی محیط‌ پروانه‌ دوار به بیرون‌ پرتاب‌ خواهد شد . پیش از اینکه هوا به مرکز‌ پروانه‌ دوار بعدی رانده شود ، از یک پخش‌ کننده و یک محفظه‌ حلزونی‌ عبور می کند ، که در این محفظه انرژی‌ جنبشی به فشار‌ استاتیک تبدیل‌ خواهد شد .

نسبت فشار‌ کلی کمپرسورها را مشخص‌ می‌کند‌ . همچنین‌ پس از هر پروانه دوار‌ سرعت‌ هوا‌ به صورت چشمگیری افزایش می یابد . دمای هوا در بخش ورودی هر یک از مراحل‌ نقش‌ مهمی در مقتضیات‌ توان کمپرسور دارد و به همین دلیل می باشد که خنک کاری میان مراحل نیاز‌ است . آببندهای گوناکونی در این کمپرسورها استفاده‌ می‌شود‌ . پیشرفته‌ ترین آنها در کمپرسورهای پرسرعت که تامین کننده فشار‌های‌ بالا‌ هستند ، استفاده‌ می شوند‌ .

متداول ترین انواع‌ آببندهای چهارگانه حاوی آببندهای لابیرینتی ، آببندهای حلقوی (آببندهای گرافیتی که خشک کار‌ می کنند ، اما آببندهای مایع‌ هم به کار گرفته می شود) آببندهای مکانیکی‌ آببندهای هیدرواستاتیکی هستند . کمپرسورهای سانتریفیوژ در موتورهای درون سوز به عنوان سوپر شارژ و توربو شارژ استفاده‌ می گردند . کمپرسورهای سانتریفیوژ در موتورهای توربین گاز کوچک و یا به عنوان مرحله‌ نهایی تراکم‌ توربین های گاز متوسط‌ استفاده‌ خواهد شد.

بیشتر بخوانید : معرفی %100 غلتک راهسازی🚜

 

کمپرسور جریان محوری‌ (Axial)

یک کمپرسور محوری دارای جریان محوری می باشد ، هوا یا گاز از میان‌ ردیف هایی از پره‌های‌ ثابت‌ و متحرک در راستا محور گردان کمپرسور عبور‌ می کنند بدین ترتیب‌ سرعت‌ هوا‌ به مرور همزمان با اینکه پره‌های‌ ثابت انرژی‌ جنبشی را به فشار تبدیل‌ می کنند ، افزایش می یابد . پایین‌ ترین میزان‌ حجمی در چنین‌ کمپرسوری حدود S/15 می باشد .

معمولا یک استوانه متعادل‌ کننده ای در کمپرسور تعبیه‌ می شود تا نیروی فشار محوری را متعادل کند . کمپرسورهای گریز از مرکز کوچکتر می باشند و بطور معمول‌ سرعت‌ آنها 25% بالاتر استو این کمپرسورها برای میزان جریان حجمی بالا در فشار به نسبت متوسط مورد‌ استفاده قرار می گیرند .

 

نظرات خود را با ما از طریق شماره 03137473884 در میان بگذارید💙.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 11 =