ماشین آلات راهسازی

معرفی ۹ نوع ماشین آلات راهسازی🔷🔶

ماشین آلات راهسازی

 

 

 

شما عزیزان میتوانید به جای خوندن مقاله به صوت زیر گوش دهید.🧡💙

 

 

در ادامه به اختصار‌ تعدادی از این ماشین‌آلات را بررسی‌ می‌ نمائیم :

 

ماشین آلات راهسازیکامیون

کاربرد عمده‌ کامیون در عملیات‌ سنگین و در محیط‌‌های‌ ناهموار‌ است . عملیاتی مثل معادن ، تونل‌سازی و سدسازی و …

کامیون‌ها در انواع یک یا دو دیفرانسیلی با دو ، سه یا چهار محوره و نیز به صورت دیزلی و یا بنزینی و گازسوز هستند . و توانایی حرکت‌ در جاده ‌های آسفالتی و یا غیر آسفالتی و یا خارج از جاده‌‌ها‌ را دارند .

لودر

از لودرها برای حمل توده‌ها مواد‌ مانند سنگ و خاک استفاده‌ می‌شود‌ . همچنین‌ می تواند برای خاکبرداری ، بارگیری کامیون‌‌ها‌ هم استفاده‌ گردد . لودر حتما باید همراه با ماشین‌‌های‌ انتقال‌ مواد مانند کامیون‌ استفاده‌ شود .

لودرها به دو گونه چرخ‌زنجیری و چرخ‌لاستیکی گروه‌بندی می‌شوند .

گریدر

در محورهای جلو و عقب گریدرها یک تیغه‌ نصب‌ شده می باشد . که می تواند برای مسطح‌ نمودن زمین به کار‌ رود . بیشترین‌ کاربرد گریدرها در پروژه‌های‌ راهسازی می باشد . از گریدرها برای تسطیح‌ زمین‌ در پروژه‌های‌ راهسازی استفاده می‌ گردد .

همچنین با تغییر‌ زاویه‌ تیغه‌ ، مواد‌ خاکی را میتوان به شکل یک توده در امتداد‌ مسیر حرکت‌ قرار‌ داد‌ . دیگر کاربرد گریدرها در برف‌روبی مسیر‌ و جاده‌‌ها‌ است .

ماشین آلات راهسازیبیل مکانیکی‌

بیل مکانیکی‌ برای فعالیت های متوسط تا سنگین‌ استفاده می گردد و قابلیت چرخش تا ۳۶۰ درجه را نیز دارد . بیل مکانیکی از یک جام‌ و یک بازو در جلو‌ تشکیل شده‌ است که می تواند برای حفاری‌ و گودبرداری در سنگ های نرم ، مواد غیر سنگی ، انواع‌ خاک غیراز صخره‌ ، سنگ‌ها ، حفاری‌ کانال به منظور‌ جاگذاری لوله و کابل های ادارات تلفن ، آب و فاضلاب و برق و زاویه‌ دادن‌ به کانال ها استفاده گردد . قابلیت‌ حمل و بارگیری مواد حفر‌ شده شامل شنی ، رسی و یا غیره یکی از ویژگی‌های‌ این ماشین‌ می باشد .

غلتک‌ها

در عملیات‌ راهسازی برای اینکه سطوح گوناگون خاک در اثر‌ تنش‌های وارده ناشی از عبور‌ بار دچار‌ تغییر شکل‌ نگردند و قابلیت‌ جذب تنش و انتقال‌ بار‌ به لایه‌های‌ زیرین را داشته باشند لازم می باشد که خاک به تراکم‌ لازم‌ برسد . ماشین‌هایی که برای تراکم‌ خاک استفاده‌ می‌ گردند میتوانند با اعمال فشار‌ به زمین کار‌ تراکم‌ را انجام‌ نمایند .

از آنجایی که خاک‌های سست‌ غالباً موجب بروز‌ مشکلات بسیاری در پروژه‌ها می‌شوند بنابراین لازم است که خاک به تراکم لازم‌ برسد . غلتک‌ها از جمله ماشین‌‌ آلاتی می باشند که برای متراکم‌ کردن خاک استفاده‌ می‌ گردند . غلتک‌ها در انواع گوناگون فولادی ، چرخ لاستیکی ، پاچه‌بزی و لرزنده‌ موجود‌ می باشند .

بولدوزر

یکی دیگر از ماشین‌‌آلاتی که در عملیات‌ عمرانی استفاده می گردد بولدوزرها می باشند . بولدوزر به کمک یک تیغه که در قسمت جلویی آن است میتواند برای حمل خاک ، شن ، ماسه‌ و غیره استفاده‌ گردد . در حقیقت اگر به قسمت‌ جلویی یک تراکتور بوسیله سیستم‌ قاب‌ متصل‌ کننده یک تیغه متصل‌ نمائیم ، ماشین بولدوزر حاصل می‌شود‌ و این تیغه مهمترین اثر‌ را بر بلدوزر می‌گذارد .

نوع‌ عملیات‌ و مصالح‌ و محدودیت تراکتور از جهت وزن و غیره می‌تواند نوع تیغه را مشخص نماید . بولدوزرها از جمله ماشین‌آلات عمرانی قدرتمندی می باشند که قابلیت‌ حرکت در مناطق‌ دشوار را دارند و می‌توانند حجم‌ بسیاری مواد را با سرعتی بالا جابه‌جا‌ نمایند .

ماشین آلات راهسازیجرثقیل

یکی از ماشین‌آلاتی که برای جابه‌جایی تجهیزات‌ و مصالح‌ به کار می رود‌ ، جرثقیل می باشد . جرثقیل‌ها یکی از انواع ماشین‌آلات ساختمانی می باشند که دارای چرخش ۳۶۰ درجه هستند . قابلیت‌ بالابری و انتقال مواد‌ به وسیله جرثقیل غالباً به صورت‌ عمودی می باشد و این انتقال کمتر به صورت‌ افقی انجام‌ می‌ گردد . جرثقیل ها متشکل از یک تیر بلند مشبک ، یک اتاق فرمان و یک قلاب‌ می باشند . در اکثر پروژه‌‌های‌ عمرانی و صنعتی از جرثقیل‌ها استفاده می‌ گردد . از انواع گوناگون میتوان به :

جرثقیل متحرک‌ نظیر جرثقیل چرخ زنجیری ، جرثقیل کامیونی و جرثقیل لاستیکی ، جرثقیل تلسکوپی و همینطور انواع تاورکرین ، جرثقیل‌های بازویی و غیره اشاره‌ نمود .

کلامشل

کلامشل ماشینی با راندمان بالاست که از آن برای حفاری و گودبرداری در حمل و بلندکردن بار به حالت‌ قائم‌ استفاده‌ می‌کنند . از مزیت‌‌های‌ این ماشین‌ میتوان به انجام‌ عملیات‌ حفاری در ‌زیر‌ آب و بستر‌های‌ خاکی و سنگی و نیز حفاری در ارتفاع‌ بالاتر و پایین‌ تر‌ از‌ محل قرارگیری ماشین‌ اشاره‌ نمود .

 

بیشتر بخوانید : همه چیز درمورد کاربرد دنده اسپراکت 🚜

 

ساختار‌ عمومی کلامشل مانند جرثقیل می باشد با این تفاوت‌ که در انتهای بوم‌ کلامشل یک جام‌ با سیستم‌ کابل‌ بندی مختلف با جرثقیل وجود دارد . از جمله مزیت‌هایی که موجب کاربرد‌ بسیار این ماشین‌ شده‌ است می توان به طویل‌ بودن‌ بوم و داشتن جام با ظرفیت‌های گوناگون اشاره‌ نمود .

تراک میکسر

تراک میکسر مخزنی برای حمل بتن می باشد که در حین انتقال بتن آن را می‌چرخاند ، مخلوط می‌کند و مانع‌ گیرش آن تا محل‌ مصرف پایانی می‌شود‌ . این مخازن قابلیت نصب‌ بر روی تریلی ، کامیون‌ و یا حتی واگن‌های ریلی را همچنین دارند .

میتوان از تراک میکسرها برای تکمیل‌ عملیات اختلاط‌ همچنین استفاده نمود . اگر‌ از تراک میکسرها به عنوان انتقال‌ دهنده بتن ساخته‌ شده‌ به وسیله بتن مرکزی استفاده‌ گردد ، تراک میکسر تنها به عنوان واحد‌ همزن عمل‌ می نماید . اگر‌ مواد‌ خشک در داخل تراک میکسر ریخته شود‌ و اختلاط‌ انجام‌ شود‌ ، حجم بتن ساخته شده‌ حداکثر ۶۳ درصد ظرفیت‌ اسمی‌ تراک میکسر و اگر بتن ساخته شده به وسیله دستگاه‌ بتن مرکزی‌ را تراک میکسر حمل نماید به ۸۰ درصد ظرفیت اسمی تبدیل‌ می گردد .

ماشین آلات راهسازینتیجه گیری

یکی از مهمترین اهداف در همه پروژه‌‌ها‌ ، افزایش‌ سرعت‌ اجرای کار‌ و تکمیل به موقع پروژه است ، بر همین اساس می باشد که در تمام پروژه‌های ساختمانی بسته به شرایط پروژه از انواع ماشین‌آلات ساختمانی استفاده می گردد . به طور‌ کلی‌ استفاده‌ از ماشین‌آلات ساختمانی سبب افزایش سرعت اجرای ساخت‌ ، افزایش کیفیت ساخت‌ و کمک به ایجاد‌ شرایط‌ ایمن‌‌ در کار می گردد و در نهایت به اقتصادی‌تر شدن پروژه‌ هم کمک‌ خواهد نمود .

به طور کلی‌ ماشین‌آلات ساختمانی به چنددسته گوناگون تقسیم می‌شوند و هر کدام‌ برای هدف و کاربرد‌ مخصوصی استفاده می‌شوند .که در این مقاله‌ به طور‌ مختصری با برخی از ماشین‌آلات کاربردی در ساختمان‌سازی آشنا‌ شدیم .

 

نظرات خود را با ما از طریق شماره 03137473884 در میان بگذارید💙.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 2 =