لودر

🟡 معرفی کامل انواع لودر + کاربرد آن ها

لودر


 

معرفی لودر

لودر: (به انگلیسی: Loader)؛ لودر از ماشین آلاتی می‌باشد که تقریباً در همه پروژه‌های عمرانی نظیر راه سازی و پروژه های ساختمان سازی به طور وسیع و پر کاربرد از آن استفاده می‌گردد. همین موضوع اهمیت آشنایی با این ماشین را برای همه مهندسان ضروری می‌کند. در این نوشته به معرفی انواع لودرها، کاربرد آن ها و نکات اجرایی کار با لودرها که در هنگام استفاده از این ماشین باید رعایت گردد، می پردازیم.

 

💙🧡 شما عزیزان می‌توانید به جای خواندن مقاله به فایل صوتی مقاله گوش دهید 🧡💙


 

انواع لودرها

 

انواع لودر

لودرها به سه دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم:

🟠 لودرهای چرخ لاستیکی

🔵 لودرهای چرخ زنجیری

🟠 بکهولودر

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: 0 تا 100 زیربندی بیل مکانیکی 🔵🟠

 

🟠 لودرهای چرخ لاستیکی

این لودرها نسبت به لودرهای چرخ زنجیری دارای سرعت بیشتری هستند. از دیگر مزایای این لودرها آن است که برای جا به جایی نیازی به بارگیری آن ها توسط تریلر نمی‌باشد. این لودر ها معمولاً برای فواصل بیشتر از ۱۷۰ متر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این لودر ها از لحاظ ابعاد گستره بیشتری نسبت به نوع چرخ زنجیری دارد. معمولاً هزینه هر متر مکعب خاک برداری با استفاده از لودر چرخ لاستیکی نسبت به لودر چرخ زنجیری پایین تر می‌باشد و این موضوع به دلیل قیمت پایین تر لودر چرخ لاستیکی و هزینه‌های مصرفی کمترِ آن می‌باشد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید:  🔵🟠

 

🔵 لودرهای چرخ زنجیری

در حالت کلی ماشین آلات چرخ زنجیری در عملیات هایی استفاده می‌شوند که قدرت کششی زیادی مورد نیاز می‌باشد. از جمله عملیات های که قدرت کشش بالایی نیاز دارند می تواند به : کندن ریشه درختان، برداشتن کنده درخت ها از مسیر حرکت، برداشتن سطوح سیمانی شکسته شده اشاره کرد. معمولا ماشین آلات چرخ زنجیری برای فواصل کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: 0 تا 100 تیغه بلدوزر و معرفی انواع آن 🔵🟠

 

🟠 بکهولودرها

بکهولور در واقع یک ماشین ترکیبی می‌باشد که یک لودر در جلو و یک بیل کانال کن در عقب دارد. این ماشین برای عملیات های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم ترین آن ها در ادامه آورده شده است:

🔸 برای انجام کارها با حجم عملیات کم

🔸 کانال های کوچک و متوسط جهت لوله گذاری

🔸 حمل لوله ها

🔸 برداشتن موانع

🔸 لایروبی

🔸 پی کنی های سبک

🔸 خاکبرداری های سبک و بارگیری کامیون های حمل خاک

معمولاً به این ماشین همه کاره کارگاه گفته میشود زیرا که گستره زیادی از عملیات ها را انجام می‌دهد. این ماشین یک ماشین ترکیبی می‌باشد و قادر به انجام کار هایی که لودر و یا بیل مکانیکی می‌باشند، هست. همچنین این ماشین توانایی انجام کار بیل مکانیکی و لودر در خاک های نرم و خاک های کشاورزی را هم داراست.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل غلتک و انواع آن 🔵🟠

 

انواع مختلف بکهولودر عبارت اند از:

🔵 بکهولودر ثابت

🟠 بکهولودر گردان

🔵 بکهولودر کشویی

بکهولودر ثابت، ماشینی است که دارای بیل، لودر و قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه باشد. بکهولودر گردان قادر به کشویی شدن است و نسبت به دیگر انواع بکهولودر کمتر حفر می‌کند. بکهولودر گردان می‌تواند بدون بخش لودر باشد. زاویه حرکت چرخشی این ماشین ۲۷۰درجه می‌باشد.

بکهولودر کشویی در دو نوع موجود می باشد که این دو نوع: 1.ﺑﻜﻬﻮﻟﻮدر ﻛﺸﻮیی مکانیکی و 2.ﺑﻜﻬﻮﻟﻮدر ﻛﺸﻮیی هیدرولیکی هستند.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل انواع کامیون ها و گریدر ها + کاربرد آن ها 🔵🟠

 

کاربرد های لودر

 

کاربرد های لودر

🟠 بارگیری ماشین آلات حمل خاک: معمولاً با لودر مصالحی نظیر شن، ماسه، خاک معمولی و سنگ شکسته ها داخل کامیون و یا دیگر وسایل باربر ریخته می‌شود و آن ها را می توان با لودر پر نمود.

🔵 خاکبرداری: در عملیات های ساختمانی از لودر برای گود برداری خاک های سست تا متوسط خیلی زیاد استفاده می شود. لودر در کندن، جابه جایی خاک و بارگیری کردن آن نسبت به دیگر ماشین آلات سریع‌تر عمل می‌کند.

🟠 بلند کردن و جابه جایی بار: به وسیله لودر می توان مصالحی نظیر آجر، بلوک های سیمانی و سفالی را بلند و در محوطه کارگاه جا به جا نمود.

🔵 تمیز کردن سطح زمین: در زمین هایی که خاک آن خیلی سخت نیست و تا حدودی نرم می‌باشد، از لودر می توان برای کندن و تمیز نمودن محل استفاده نمود. جهت ﺑﺮداﺷﺖ ﻧﺎﻫﻤﻮاری ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺟﺎم ﻟﻮدر ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﻃﺮف زﻣﯿﻦ ﺷﯿﺐ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ به این دلیل که ناﻫﻤﻮاری ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺎﺧﻦ ﻫﺎ ﺣﻔﺎری ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﻪ عبارت دﯾﮕﺮ ﺗﺴﻄﯿﺢ ﺑﺎﯾﺪ در ﺣﺎﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﺟﺎم در وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺨﻠﯿﻪ اﺳﺖ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮد (ﺣﺎﻟﺖ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﮐﺎﻣﻞ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮد).

 

🟠🔵

 

چنانچه در مورد لودر ها نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره یا سوالی دارید میتوانید با شماره 03137473884  با ما در تماس باشید.💙🧡

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =