گریدر

🟩 معرفی کامل انواع کامیون ها و گریدر ها + کاربرد آن ها

کامیون

 

در این مقاله به معرفی کامل کامیون ها و گریدر ها و همچنین به بررسی انواع کامیون ها و کاربرد گریدر ها می‌پردازیم.

 

💙🧡 شما عزیزان می‌توانید به جای خواندن مقاله به فایل صوتی مقاله گوش دهید 🧡💙

 

کامیون ها

معمولی ترین وسیله برای حمل و نقل مواد خاکی کامیون ها هستند. این ماشین های حمل کننده به خاطر سرعت زیاد بر روی راه های هموار و همچنین ظرفیت زیاد، هزینه حمل و نقل مواد را نسبتا پایین می‌آورند.

کامیون ها دارای قابلیت انعطاف زیادی می‌باشند، زیرا تعداد آن ها را که در یک پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان زیاد یا کم نمود تا در ظرفیت مورد نیاز تعادل به وجود بی‌آید. کامیونها به دو نوع معمولی (MING TRUCK) و کمرشکن (ARTICULATED TRUCK) تقسیم بندی می‌شوند.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی 0 تا 100 انواع تراکتور و کاربرد آن 🟠🔵

 

انواع کامیون ها

 

کامیون و گریدر

🟠 کامیون های معمولی:

این کامیون ها در دو نوع ساخته میشوند: 1. مخصوص حرکت در جاده ها و 2. مخصوص حرکت خارج از محدوده جاده

کامیون های خارج جاده ای می‌توانند در ابعاد بزرگ تر و با ظرفیت چند صد تن ساخته شوند. هر کدام از آن ها انواع مختلف دارند اما نوع کمپرسی آن بیشتر از بقیه انواع آن به کار برده می‌شود.

کامیون های کمپرسی در مورد حمل مواد دارای انعطاف پذیری زیاد هستند و به خصوص نوع جاده رو آن با سهولت زیاد در پروژه های مختلف قادر به حرکت می‌باشند. نوع مختلف کامیون های کمپرسی وجود دارد، مثلا این کامیون ها در انواع دیزلی یا بنزینی یک یا دو دیفرانسیلی و دو یا سه محوری به بازار عرضه می‌گردند.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل تراکتور، بلدوزر، بیل مکانیکی و انواع آن ها 🟠🔵

 

🔵 کامیون های کمرشکن

همان طور که از اسم این نوع کامیون مشخص است از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت موتور و قسمت مخزن، که توسط یک مفصل به هم متصل هستند. در واقع کامیون های کمرشکن تریلر های مخصوص حمل مواد خاکی هستند که به وسیله تراکتور یا کامیون تراکتور کشیده می‌شوند. این واحد فقط برای حمل مواد خاکی طراحی شده است و مواد حمل شده را از عقب یا از کف واگن و یا از پهلو ها تخلیه می‌کنند.

برخی از این کامیون ها دارای مجرای تخلیه طولی هستند که بیشتر در مورد ایجاد خاکریزها مورد استفاده قرار میگیرد. این کامیون ها هم در دو نوع: داخل جاده ای و خارج جاده ای هستند. البته نوع جاده ای آن بیشتر است، چون که وجود مفصل کمرشکن قدرت مانور آن را نسبت به کامیون های عادی در ناهمواری های خارج جاده افزایش می‌دهد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: قلم چکش هیدرولیکی و معرفی انواع آن 🟠🔵

 

🟠🔵

 

گریدر

 

معرفی گریدر و کامیون

گریدر جهت تنظیم شیب، شکل دادن شیب ها، تسطیح دامنه خاکریزها و خاکبرداری ها، کندن جوی و مخلوط کردن و پراکندن مخلوط خاک و مواد قیری به کار می‌رود. از این ماشین آلات در ساختن راه ها و دیگر عملیات ساختمانی استفاده می‌شود. این دستگاه در به هم زدن و برداشتن لایه‌های سست و سطح زمین هم به کار می‌رود.

تیغه گریدر دارای لبه قابل تعویض می‌باشد و در حالت های مختلفی نسبت به ماشین می تواند قرار گیرد. چرخ های جلو می توانند به طرفین خم شوند و به این ترتیب نیروی حالصه از فشار خاک بر تیغه مایل شده را خنثی نماید و به گردش گریدر هم کمک کند. شاسی های کمرشکن هم در ساختمان بعضی از انواع گریدر به کار می‌رود که سبب ازدیاد قابلیت مانور ماشین و کاربرد های آن می‌شود.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل انواع گریدر و مزایای استفاده از آن 🟠🔵

 

کاربرد های گریدر

 

گریدر و کامیون

🟠 پخش کردن مواد خاکی

یکی از مهم ترین کاربردهای گریدر، پخش کردن مواد و مصالح خاکی در سطح زمین می‌باشد. در واقع مقدار مواد جابه جا شده به ظرفیت گریدر بستگی دارد. ظرفیت گریدر تابع عواملی نظیر قدرت موتور، کشش ماشین، اندازه و ارتفاع تیغه می‌باشد. مقدار موادی که گریدر میتواند جابه جا بکند خیلی کمتر از بولدوزر است. از این رو بهتر است موادی که باید توسط گریدر جابه جا و توزیع شود قبلا توسط ماشین آلاتی مثل بولدوزر بر روی زمین پخش شده باشد، تا ارتفاع توده خاکی خیلی زیاد نباشد.

🔵 شیب بندهای دقیق

برای شیب بند های دقیق باید تیغه را با زاویه کوچکی نسبت به امتداد قائم ثابت نمود. ارتفاع تیغه از سطح زمین باید طوری باشد که برآمدگی کوچک را بریده و گودال ها را پر نماید، به این منظور همیشه باید مقدار مواد خاکی در جلوی تیغه گریدر موجود باشد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: همه چیز در مورد ناخن بیل مکانیکی و انواع آن 🟠🔵

 

🟠  حمل مواد به کنار جاده

با تغییر دادن زاویه تیغه، گریدر قادر خواهد بود که مواد خاکی را به کنار مسیر حرکت هدایت کند. در این حالت مواد خاکی در انتهای عقب گریدر انباشته می‌شود و یک توده خاکی طولی در امتداد مسیر حرکت گریدر قرار گیرد، زیرا در غیر این صورت قدرت کشش ماشین کم می‌گردد و زاویه حمله به تیغه گریدر هم تغییر می‌کند.

🔵 کندن جوی

گریدر را میتوان برای کندن جوی های ذوزنقه ای شکل به کار برد. ماکزیمم عمق جوی حدود 3 فوت ( یک متر) و عرض آن حدود 4 فوت است. برای جوی های با ابعاد بزرگ تر بهتر است که از خندق کن و بیل مکانیکی و وسایل حفاری استفاده نمود.

 

🟠🔵

 

چنانچه در مورد خرید کامیون و گریدر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره یا سوالی دارید میتوانید با شماره 03137473884  با ما در تماس باشید.💙🧡

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =