تراکتور, ماشین آلات صنعتی

🟨 معرفی 0 تا 100 انواع تراکتور و کاربرد آن

تراکتور

 

تراکتور و کاربرد آن

تراکتور از قدیمی‌ترین ماشین‌های مولد نیرو می‌باشد که در کارهای کشاورزی به کار گرفته می‌شود. قدرت کار همه تراکتورها با هم برابر نیست. در حال حاضر متناسب با هر کاری، تراکتور ویژه آن ساخته شده است. تراکتور از متداول‌ترین ماشین های کشاورزی است و در همه نقاط دنیا کم و بیش از این خودرو استفاده می‌شود.

 

💙🧡 شما عزیزان می‌توانید به جای خواندن مقاله به فایل صوتی مقاله گوش دهید 🧡💙

 

تراکتور (به انگلیسی: Tractor) به معنی «کشنده» می‌باشد. این کلمه به ماشین‌هایی گغته می‌شود که برای کشیدن یک بار یا یک وسیله به کار می‌روند. در واقع تراکتور وسیله‌ای است که برای تأمین قدرت مورد نیاز برای کشیدن وسایل و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: همه چیز در مورد ناخن بیل مکانیکی و انواع آن 🟠🔵

 

🟠🔵

 

کاربرد تراکتورها

 

کاربرد تراکتور

از تراکتور در خیلی از کارهای کشاورزی مثل: شخم زدن، درو کردن، دندانه زدن، تسطیح، بذر افشانی، نرم کردن خاک، سم پاشی، بارکشی و… استفاده می‌شود.

برای به کار گیری و استفاده نیروی ایجاد شده توسط تراکتورها یک سری پیش‌بینی‌ها در نحوه ساخت این وسیله انجام شده است. در پشت این وسیله شفت تعبیه شده‌است. این شفت علاوه بر یدک کشیدن گاو آهن یا دیسک، مانند گاردان وظیفه انتقال حرکت دورانی را هم به عهده دارد که در بعضی از ادوات کشاورزی، مثل روتوری‌ها استفاده می‌شود. از تراکتورها برای کارهای دیگر نظیر حمل و نقل هم استفاده می‌شود. حتی اگر هیچ باری هم به تراکتور متصل نباشد، حداقل این وسیله می‌تواند خودِ راننده را جابه جا کند. کاربردهای تراکتور را می‌توان به صورت های زیر دسته بندی کرد:

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: قلم چکش هیدرولیکی و معرفی انواع آن 🟠🔵

 

• تامین کننده حرکت دورانی:

ادواتی مثل گاو آهن ها، دیسک‌های سنگین و غیره به شفت PTO تراکتور متصل شده و به وسیله آن کشیده می‌شوند. بعضی از ماشین هایی که به تراکتور وصل می‌شوند خود دارای قسمت های متحرک داخلی هستند که برای تأمین نیروی مورد نیاز آن‌ها به تراکتور متکی می‌باشند، مثل: کمباین‌های کششی، دروگرها و چاپرها

• راه‌اندازی ماشین های ثابت:

گاهی برای تأمین توان مورد نیاز ماشین های ثابت از قبیل آسیاب ها، پمپ های آبیاری، ژنراتور های برق، خرمن کوب ها و غیره از تراکتور استفاده می‌شود.

• استفاده از آن به عنوان جرثقیل یا بیل مکانیکی:

چنانچه تجهیزات لازم به یک تراکتور اضافه گردد، می‌تواند به عنوان بیل مکانیکی، لودر یا جرثقیل از آن استفاده شود.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل تراکتور، بلدوزر، بیل مکانیکی و انواع آن ها 🟠🔵

 

🟠🔵

 

موتور و سوخت تراکتور ها

 

تراکتور ها

تراکتورهای قدیمی از موتور بخار برای تولید قدرت استفاده می‌کردند. تا اوایل قرن ۲۰ میلادی که موتورهای احتراق داخلی گزینهٔ بهتری نسبت به موتور بخار به نظر می‌رسیدند. از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۶۰ میلادی، سوخت بیشتر تراکتورها بنزین بود، البته در بعضی از تراکتورها از نفت سفید یا اتانول هم استفاده می‌شد.

به طور معمول در یک موتور می‌توان از تمامی این سوخت‌ها استفاده کرد. ولی بنزین گزینه بهتری نسبت به بقیه است، مخصوصاً در زمان گرم شدن موتور. اکثر تراکتورها دارای یک باک کمکی کوچک هستند که سوخت موجود در این باک کمکی زمان گرم شدن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در اواسط دهه ۶۰ میلادی، سوخت دیزل جایگزین تمام سوخت هایی که در آن روز ها در تراکتورها استفاده می‌شدند، گردید و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز مایع (LPG) و پروپان هم از سوخت‌هایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند، که البته نگهداری از تراکتورهایی که با این سوخت‌ها کار می‌کنند، عمل دشواری می‌باشد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی %100 تراکتورها و بولدوزرها 🟠🔵

 

🟠🔵

 

انواع تراکتورها

 

انواع تراکتور

تراکتورهای چرخ زنجیری:

تراکتورهای چرخ زنجیری انواع مختلفی دارد. این تراکتورها معمولا براساس اندازه، وزن و قدرت طبقه بندی می‌شوند. در خیلی از پروژه ها مقدار وزن تراکتور چرخ زنجیری مهم است. زیرا که مقدار حداکثر نیروی کششی که یک دستگاه تراکتور میتواند به وجود آورد بدون توجه به قدرت تولیدی موتور آن به حاصل ضرب مقدار وزن در ضریب کشش سطح جاده ای که روی آن کار می‌کنند محدود می‌باشد.

وجود زنجیره ها سبب می‌شود که تراکتور بتواند در زمین هایی با مقاومت فشاری کم و قدرت کششی مناسب فعالیت داشته باشد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل انواع گریدر و مزایای استفاده از آن 🟠🔵

 

تراکتور چرخ لاستیکی:

تراکتور چرخ لاستیکی برای این ساخته شده است که سرعت بیشتری در کشیدن و هل دادن اسکریپرها وکارهایی نظیر آن داشته باشد. این نوع ماشین ها در دو نوع دو چرخ و چهار چرخ وجود دارد. نوع دو چرخ آن حتما باید با یک ماشین دیگر مثل اسکریپر کار کند تا بتواند تعادل خودش را حفظ کند.

نوع چهار چرخ آن در دو نوع یک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل می‌باشد. آسیب پذیری لاستیک های این ماشین ها در هنگام کار در زمین های دارای سنگ های تیز که سبب بریده شدن لاستیک می‌شود، استفاده از آن را در این نوع زمین ها محدود می‌کند. البته زنجیرهای سیمی مخصوص برای حفاظت لاستیک ها دارد، که میتوان برای ازدیاد اصطحکاک لاستیک ها با سطح زمین آنها رابه کار برد.

 

🟠🔵

 

چنانچه در مورد خرید تراکتور نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره یا سوالی دارید میتوانید با شماره 03137473884  با ما در تماس باشید.💙🧡

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =