دسته‌بندی نشده, غلتک

🟥 معرفی کامل غلتک و انواع آن

غلتک

 

غلتک ها

غلتک ها یا COMPACTORS امروزه به صورت وسیع در اغلب پروژه های عمرانی نظیر راه سازی و یا ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصلی ترین مسئله در راه سازی میزان دانسیته و مقاومت لایه های راه می‌باشد. این مقادیر حتما باید در حد مطلوب باشند تا سطوح مختلف جاده در اثر تنش های وارده ناشی از عبور بار تغییر شکل ندهند و بتواند تحمل جذب و انتقال بار از لایه های بالاتر به پایین تر را داشته باشد.

 

💙🧡 شما عزیزان می‌توانید به جای خواندن مقاله به فایل صوتی مقاله گوش دهید 🧡💙

 

به همین خاطر باید لایه های مختلف راه را تا حد قابل قبولی متراکم نمود. تراکم عبارت است از زیاد کردن دانسیته خاک از روش نزدیک کردن ذرات و دانه های خاک به یکدیگر، که معمولا با خارج کردن هوا از فضاهای خالی میان ذرات خاک صورت می‌گیرد.

متراکم کردن خاک سبب اضافه شدن مقاومت خاک، کم شدن قابلیت تغییر حجم، کم شدن قابلیت نفوذ پذیری خاک می‌گردد. میزان تراکم پذیری خاک به دانسیته اولیه خاک، خواص شیمیایی و فیزیکی خاک، درصد رطوبت، نوع و میزان نیروی متراکم کننده دارد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: قلم چکش هیدرولیکی و معرفی انواع آن 🟠🔵

 

🟠🔵

 

انواع غلتک ها

 

انواع غلتک

در ادامه به معرفی کامل انواع غلتک‌ها می‌پردازیم:

🔵 غلتک‌های لرزنده

🟠 غلتک‌های شبکه ای

🔵 غلتک‌های پاچه بزی

🟠 غلتک‌های فولادی صاف

🔵 غلتک‌های صفحات فولادی یا کفشک دار

🟠 غلتک‌های پنوماتیک

 

🔵 غلتک های لرزنده :

انواع معینی از خاک مانند ماسه شن و سنگ های درشت عکس العمل بسیار خوبی در مقابل تراکم تولید شده به وسیله ترکیب فشار و ارتعاش از خود نشان می‌دهند. هنگامی که خاک مرتعش می‌شود، ذرات تغییر محل می‌دهند و برای افزایش وزن مخصوص توده به ذرات مجاورشان نزدیک تر می‌شوند.

غلتک‌های لرزنده در اندازه‌های متفاوت، از غلتک کوچک دستی با صفحه فلزی لرزان، تا غلتک های بزرگ خودرو که دارای استوانه های صاف یا پاچه بزی یا کفشک دار می‌باشند، موجود هستند. خیلی از انواع این غلتک‌ها دارای فرکانس و دامنه نوسان قابل تنظیم می‌باشند. تا عمل تراکم به دلخواه انجام بپذیرد. این غلتک ها در حین کوبیدن خاک مقداری از رطوبت خاک را هم کم می‌کنند، که این عمل در مورد تراکم خاک های مرطوب مزیت محسوب می‌شود. نیروی متراکم کننده غلطک های لرزنده، ناشی از ارتعاش و وزن استاتیکی غلتک می‌باشد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل انواع گریدر و مزایای استفاده از آن 🟠🔵

 

🟠 غلتک های شبکه ای :

این نوع غلتک‌ها با سرعت نسبتا زیادی قادر به کار هستند و در حین عمل خاک را پراکنده نمی‌کنند. این غلتک ها جهت خرد کردن قطعات کلوخه خاک های چسبیده مناسب می‌باشند. همچنین از این غلتک می‌توان برای خرد کردن و متراکم نمودن سنگ های نرم هم استفاده کرد.

 

🔵 غلتک های پاچه بزی :

غلتک های پاچه بزی دارای استوانه ای مجهز به تعدادی پایه های بیرون آمده هستند. این پایه ها که به پاچه بزی موسوم اند به عمل تراکم کمک میکنند. عمل کوباندن این غلتک شبیه اثری است که یک گله بز یا گوسفند بر روی زمین به جای می‌گذارند. این نوع غلتک عمل تراکم را با استفاده از فشار استاتیکی و کنترل انجام می‌دهد. این غلتک‌ها معمولا دارای چندین استوانه هستند و به صورت جفتی هم به کار می‌رود.

 

🟠 غلتک های دارای چرخ فولادی صاف :

این نوع غلتک‌ها هنوز هم به طور وسیع در عملیات ساختمانی به کار می‌روند. این غلتک ها برای متراکم کردن سطح آسفالت جاده ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع غلتک‌ها  انواع متفاوتی دارد که متداول ترین آن ها عبارت اند از : غلتک‌های سه چرخ ( دومحوری ) – غلتک‌های دومحوری تاندمغلتک‌های سه محوری تاندم .

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: همه چیز در مورد ناخن بیل مکانیکی و انواع آن 🟠🔵

 

🔵 غلتک های دارای صفحات فولادی یا کفشک دار :

این نوع غلتک‌ها شبیه به غلتک های پاچه بزی هستند و فقط به جای پایه های پاچه بزی صفحات نسبتا بزرگ تر فولادی برروی استوانه غلتک سوار شده اند. این نوع غلتک‌ها در حین عمل تراکم اختلال کمتری درسطح خاک ایجاد می‌نمایند.

 

🟠 غلتک های پنوماتیک یا چرخ لاستیکی :

این غلتک ها مسطح هستند و قوانین اعمال فشار در مورد تراکم خاک های زیر سطح درباره آن ها صدق می‌کند. برخی از این غلتک‌ها خود محرک بوده و بعضی دیگر ممکن است به وسیله ماشین آلات دیگر کشیده شوند.

غلتک‌های پنوماتیک در دو نوع اصلی: 1.غلتک چند چرخ و 2.غلتک پنوماتیک سنگین موجود می‌باشند. از غلتک‌های سنگین پنوماتیک در متراکم کردن لایه های ضخیم خاک استفاده می‌گردد. غلتک‌های چند چرخ برای انجام کارهای پایانی و سطوح آسفالت و خاکریز سد ها استفاده می‌شود.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل تراکتور، بلدوزر، بیل مکانیکی و انواع آن ها 🟠🔵

 

🟠🔵

 

دلیل استفاده از غلتک‌ها

 

دلیل استفاده از غلتک ها

یکی از عمده ترین علت های استفاده از این ماشین آلات، اصلاح ویژگی های خاک می‌باشد. که از مهمترین آن ها می‌توان رساندن میزان دانسیته و یا مقاومت لایه های خاک به حد مطلوب اشاره کرد. این مقادیر باید در حدی باشند تا سطوح مختلف زمین در اثر تنش‌های وارده ناشی از عبور بار تغییرشکل نداده و بتواند تحمل جذب و انتقال بار از لایه‌های بالاتر به پایین‌تر را داشته باشند. به همین خاطر باید لایه‌های مختلف خاک را تا حد قابل‌ قبولی به وسیله غلتک‌ها متراکم نمود. از جمله دیگر عواملی که به وسیله عمل تراکم بهبود یافته می‌توان به موارد پایین اشاره نمود:

🔵 افزایش مقاومت خاک

🟠 کم شدن قابلیت نفوذ پذیری

🔵 کم شدن قابلیت تغییر حجم خاک

 

🟠🔵

 

چنانچه در مورد خرید غلتک نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره یا سوالی دارید میتوانید با شماره 03137473884  با ما در تماس باشید.💙🧡

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهارده =