بیل مکانیکی, زیربندی بیل مکانیکی

🟪 0 تا 100 زیربندی بیل مکانیکی

زیربندی بیل مکانیکی

زیربندی بیل مکانیکی

قطعات زیربندی بیل مکانیکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ملحقات ماشین آلات راهسازی معدنی می‌باشد. زیربندی بیل مکانیکی جزء تجهیزاتی به حساب میآید که برای بلدوزر چرخ زنجیری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

💙🧡 شما عزیزان می‌توانید به جای خواندن مقاله به فایل صوتی مقاله گوش دهید 🧡💙

 

زیربندی جزو همه قطعات مکانیکی و اتصالات زیرین خودروهای راهسازی است که شامل زنجیر بلدوزر، زنجیر بیل مکانیکی، زنجیر کامل، تیغه، لینک، بوش و پین، رولیک بالا و پایین، گوشه، ناخن، چرخ جلو و دنده اسپراکت می‌باشد.

نوع و عملکرد قطعات فوق به یک صورت می‌باشد. تفاوت این لوازم در ابعاد آن ها به علت مدل های متفاوت برند های گوناگون است.

علت به کار بردن زیاد ملحقات زیربندی، فرسودگی و یا آسیب دیدن آن هاست. ساعات کار زیاد و یا تمام شدن عمر مفید قطعات ، ضرورت تعویض لوازم یدکی را افرایش می‌دهد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل انواع گریدر و مزایای استفاده از آن 🟠🔵

 

زنجیر کامل (bulldozer chain)

 

زیربندی بیل مکانیکی

زنجیر کامل بلدوزر شامل یک بسته کامل کفشک برای بلدوزر و بیل مکانیکی می‌باشد. این قطعه عاملی است که سبب می‌شود وسیله در تمامی شرایط و انواع جنس خاک حرکت کرده و به راحتی مسیر خود را برای عملیات باز کند.

رولیک (roller)

رولیک یکی از ملزوماتی است که زنجیر را به محرکه های مکانیکی متصل می‌نماید و سبب می‌شود تا زنجیر بدون ایجاد اصطکاک و روان حرکت کند.

همچنین رولیک قطعه ای فولادی می‌باشد که در هر یک از انواع بیل مکانیکی چند عدد ازآن به صورت ردیف در زیربندی به کار گرفته می‌شود.

این قطعه بیل مکانیکی دارای ساختار چند تکه به صورت قطر های متفاوت از استوانه تولید می‌شود و در هنگام حرکت بیل مکانیکی می‌چرخد.

محل قرارگیری رولیک بیل مکانیکی در پایین بیل مکانیکی و در نقطه ای بین چرخ بیل مکانیکی و زنجیر بیل می‌باشد، یعنی نقطه ای بین دو چرخ. سایز و ابعاد رولیک بیل مکانیکی با توجه به به نوع ماشین ، برند ماشین و البته کد ها و توان بار بیل مکانیکی متفاوت است.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: همه چیز در مورد ناخن بیل مکانیکی و انواع آن 🟠🔵

 

تیغه (Blade)

تیغه بلدوزر قطعه ای به حساب می‌آید که به لبه جلویی ماشین متصل می‌شود تا شکاف و یا شکست حجم خاک و زمین را به وجود آورد.

 

ناخن (Teeth) بیل مکانیکی

 

ناخن زیربندی بیل مکانیکی

ناخن جزو کوچکی از باکت یا مخزن فلزی بیل مکانیکی و یا لودر می‌باشد. ناخن به لبه ای جلویی باکت متصل می‌شود تا لایه های خاک را بشکند و به آن نفوذ می کند تا حجم خاک مورد نظر را جابه جا کند.

 

چرخ جلو (idlers)

چرخ های جلو خود شامل چند قطعه کوچک تر هستند که به بخش فوقانی زنجیر متصل می‌شود و نقش محرکه ماشین را ایفا می کند.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: 0 تا 100 تیغه بلدوزر و معرفی انواع آن 🟠🔵

 

دنده اسپراکت (Sprockets)

اسپراکت چرخ دنده بزرگی است که در بخش عقبی رنجیر چرخ بیل مکانیکی یا بلدوزر متصل می‌گردد.

 

فنر زنجیر سفت کن بیل مکانیکی

 

زیربندی بیل مکانیکی

زنجیر سفت کن ماشین آلات راهسازی یک قطعه مکانیکی می‌باشد، که با نیروی کم تغییرات زیادی دارد و با افزایش نیرو تغییرات طولی آن کاهش پیدا می‌کند، که این نوع از فنرها در خودرو های سنگین کاربرد دارد، و یک قطعه مصرفی در زیربندی می‌باشد، که به مرور و بر اثر استفاده‌های نادرست مستهلک می‌شود و باید برای مهار صحیح زنجیر نسبت به عوض کردن آن اقدام نمود.

برای خرید فنر زنجیر سفت کن ماشین آلات راهسازی حتما باید به ابعاد و اندازه زنجیر ، نوع و برند ماشین آلات دقت کرد، چون که ممکن است سایز فنر در برند های مختلفی چون دوسان، هیوندای ، کوماتسو و کاترپیلار متفاوت باشد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: قلم چکش هیدرولیکی و معرفی انواع آن 🟠🔵

 

شنگیر بیل مکانیکی

شنگیر از دیگر قطعات زیربندی بیل مکانیکی است، که مانع ورود مواد و ذراتی نظیر سنگریزه، شن و گل ولای به زیربندی بیل مکانیکی می‌شود. در ساخت این قطعه فلزی به دلیل در گیر بودن آن با مواد فرسایشی بایستی از ورق های فولاد ضخیم استفاده نمود.
از دیگر کاربرد های شنگیر بیل مکانیکی هدایت صحیح زنجیر ها می‌باشد، این قطعه در دو طرف زنجیر بسته می‌شود، و نقش هدایتگر را به عهده دارد.
شنگیر هم ممکن است مثل دیگر لوازم زیربندی ماشین آلات سنگین به مرور و در اثر مجاورت مستقیم با سطوح سخت، اصطحکاک بالا و رطوبت، دچار مشکل شود، که در این صورت بهترین راه برای ادامه کار با دستگاه تعویض این قطعه می باشد.

 

🟠🔵

 

چنانچه در مورد زیربندی بیل مکانیکی نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره یا سوالی دارید میتوانید با شماره 03137473884  با ما در تماس باشید.💙🧡

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دوازده =