دامپتراک, ماشین آلات معدنی

✅ معرفی کامل دامپتراک یا کامیون کمپرسی (۲۰۲۳)🟡+نکات و کاربردها

 دامپتراک یا کامیون کمپرسی، یکی از سازه هایی  است بسیار کاربردی در صنعت که امروزه بدون وجود آنها، انجام بسیاری از کار ها دشوار تر می شدند . همانگونه که می دانید برخی از صنایع، با لوازم و تجهیزات بسیار سنگین سر و کار داشته و همچنین برخی از صنایع نیز با ماشین آلات عظیم الجثه با وزن های بسیار سنگین سر و کار خواهند داشت.

🔵 معرفی دامپتراک

 معرفی دامپتراک

دامپتراک‌ها کامیون‌های غول‌پیکری اند ،که برای استفاده‌ی خارج جاده‌ای تعبیه شده و از دامپتراک‌ها به‌طور مشخص در معدن‌کاری استفاده خواهد شد. این ماشین‌ها برای حمل بارهایی نظیر شن، ماسه، سنگ، باطله‌های معدنی و… به‌کار گرفته می شود.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: 🟨 معرفی کامل بولدوزر یا هموارساز (2023)🟢+ کاربرد ها و انواع آن🔵🟠

 

🟠🔵

🟠 کامیون های کمرشکن (articulated dump trucks)

 کامیون های مفصلی (articulated dump trucks)

کامیون های مفصلی یا به اصطلاح کمر شکن به هنگام دور زدن دامپتراک چرخ های جلو به همراه کابین چرخیده و به اصطلاح کمر دامپتراک شکسته می شود. کامیون های کمر شکن به خاطر داشتن دایره چرخش کوچکتر برای پروژه های بزرگ با فضای محدود بسیار مناسب بوده و آنها را به یک وسیله آفرود مناسب تبدیل خواهد کرد.

🔵 کامیون های عقب سفت (rigid rear dump truck)

 کامیون های عقب سفت (rigid rear dump truck)

این نوع کامیون‌ های کمپرسی را می‌ توان از محبوب‌ ترین کامیون‌ های کمپرسی شمرد. از این نوع دامپتراک ها همراه با بیل هیدرولیکی در معادن استفاده شده و تنها در معادن کاربرد خواهد داشت.

با استفاده از کامیون‌ های عقب سفت می‌ توان برای استخراج معابری که خارج از جاده و همچنین انجام پروژه‌ های سنگین حمل‌ و نقل خاک استفاده نمود. پروژه‌ هایی که نیاز به حفاری جاده‌ ها داشته و برای انتقال خاک نیاز به کامیون هایی با انعطاف پذیری محدود دارند، بهترین نوع آنها کامیون‌ های عقب سفت می باشد.

🟠 ظرفیت حمل در کامیون کمپرسی

ظرفیت حمل در دامپتراک

در کل دامپتراک‌ها توان حمل ۹۰ تا ۳۰۰ تن را دارند . البته به این معنا نیست که ظرفیت تمام این ماشین‌ها در همین محدوده تعریف شود، این ظرفیت می‌تواند در مواردی از ۹۰ تن کمتر یا از ۳۰۰ تن  هم بیشتر شود . در معادن ایران عمدتاً از دامپتراک‌هایی که توان حمل بار از ۴۰ تا ۱۰۰ تن را دارند،  بیشتر مورد استفاده هستند.

📌 در دامپتراک ها سازه‌ی هیدرولیکی تعبیه شده که برای خالی کردن مواد به‌وسیله‌ ی کفی پشتی آن به کار گرفته شده و بازدهی بالا و سرعت کاری مناسب از ویژگی‌های بارز دامپتراک‌ها به شمارمی آید که استفاده از آن‌ها را در زمین‌های غیرجاده‌ای و برای حمل مقدار انبوه بار مناسب می دانند.

🔵 لاستیک های دامپتراک

لاستیک های دامپتراک

در دامپتراک‌ها اغلب از لاستیک های بادی استفاده شده و این به دلیل جلوگیری از سنگین شدن بیش از حد آن است .از لاستیک های توپر به ندرت برای کار در معادن و یا شرایط خاص یا صخره های نوک تیز که احتمال پنچر کردن لاستیک های دامپتراک را وجود دارد استفاده می شود.

✔ به طور کلی تایرها به لحاظ نوع ساختار به دو گروه اصلی تقسیم میشوند:

👈 بایاس: در این دسته از تایر ها امتداد نخ های لایه مرکزی تایر زاویه مورب ساخته و قرارگیری لایه ها روی یکدیگر بصورت ضربدری است. جنس نخل لایه ها از نایلون بوده و در بدنه تایر بجز در ناحیه طوقه ها از سیم های فولادی استفاده نمی کنند.

👈 رادیال: در تایر رادیال امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای در حدود 90 درجه ساخته و به عبارت دیگر امتداد نخ ها در جهت شعاعلی قرار گرفته می شود . جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استر بوده و در تایرهای رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی از لایه هایی با عرض ناحیه آج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر با نام کمربند یا بلت استفاده خواهد شد.

 

🟠🔵 مطلب پیشنهادی:🟩 معرفی کامل انواع کامیون ها و گریدر ها + کاربرد آن ها🔵🟠

 

🟠 موتور دامپتراک

موتور دامپتراک

دامپتراک ها دارای موتور های بسیار قدرتمندی می باشند. جالب است بدانید که درون این ماشین ها، دو نوع موتور الکتریکی و همچنین دیزلی وجود داشته و هر کدام از این موتور ها، مزایا و معایب خود را دارد، در زمان های متفاوت، نیاز به استفاده از این موتور ها می شود.

⬅ از ویژگی های موتور الکتریکی می توان به این اشاره کرد که با استفاده از این موتور، می توان میزان اتلاف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. به طوری که اگر انرژی تلف شده در هنگام کار کردن با این موتور 30 درصد باشد می توان با استفاده از موتور دیزلی، میزان اتلاف انرژی را به 70درصد رساند.

🔵 زمان استهلاک کامیون کمپرسی

زمان استهلاک دامپتراک

مهم‌ترین نکته در کار با کامیون کمپرسی در دراز مدت آگاهی از زمان استهلاک آن می باشد. معمولا ماشین‌آلات سنگین معدنی مثل دامپتراک پس از ۲۵ سال عمر مفید فرسوده خواهند شد.

فرسودگی علاوه بر آنکه شرایط ایمنی کار با ماشین‌های سنگین را تحت‌الشعاع قرار میدهد بلکه به افزایش مصرف سوخت و انرژی را هم افزایش میدهد. افزایش مصرف سوخت و انرژی با گذر زمان بر شرایط اقتصادی تأثیر منفی می گذارد.

🟠 نکات ایمنی  دامپتراک

نکات ایمنی دامپتراک

کار با دامپتراک همانند کار با هر ماشین سنگین دیگری می‌تواند خطرات احتمالی خود را داشته باشد، بنابراین لازم است مجموعه‌ای از نکات ایمنی ضروری را بدانید. به‌طور کلی، اپراتور باید از ایمن بودن محدوده‌ی کار اطمینان حاصل نماید ، سطوح اطراف باید پیش از کار با ماشین بررسی شده و تمام سیستم‌های کنترل‌کننده‌ ی تعبیه‌شده در ماشین نیز باید به‌طور مرتب توسط اپراتور بررسی دقیق شود.

پرهیز از حرکت پیش از آنکه موتورها به فشار مد نظر برسند ضروری می باشد. باید تا جای ممکن از برخورد صخره‌های تیز با ماشین جلوگیری کرده و هنگام بارگیری ماشین باید از سایر وسایل نقلیه فاصله‌ی لازم را داشته باشید.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل انواع بالابر ها و کاربرد آن ها 🔵🟠

 

🔵 وزن قابل حمل توسط  دامپتراک

وزن قـــابــل حـــمـل تــوســط دامـپتـراک

دامپتراک ها، به گونه ای ساخته شده اند که بتوانند مقدار بسیار زیادی وزن را تحمل نمایند، در واقع اگر به تصاویر این ماشین ها نیز دقت کنید، میبینید که توانایی این کامیون کمپرسی در خصوص حمل وزن های سنگین بالا بوده ولی سوال اینجاست که حداکثر وزن قابل حمل برای این دامپتراک ها چقدر می تواند باشد؟

در کل، دامپتراک ها هم مانند سایر ماشین ها دارای محدودیت های وزنی است. به بیان دیگر، نمی توان هر وزنی را بر روی آن ها سوار کرد و در انتها انتظار جا به جایی را داشته باشیم. البته نا گفته نماند که محدودیت های حملی برای انواع مختلف دامپتراک ها متفاوت خواهد بود.

⬅ برخی از دامپتراک ها، به گونه ای طراحی و ساخته شده اند تا بتوانند بار هایی با وزن 90 تا 300 تن را حمل کنند. برخی دیگر از دامپتراک ها نیز، می توانند از 40 تا 100 تن را حمل کرده و لازم به ذکر است که در ساختار این دامپتراک ها به این اصل توجه شده است که بتوانند سرعت بالایی داشته ، همچنین بهره وری مناسب و بازدهی ایده آلی را از خود نمایش بدهند.

✔ شرکت های سازنده دامپتراک

از شرکت های بزرگ سازنده دامپتراک نیز میتوان به کاترپیلار ، بلاز ، کوماتسو ، لیبهر، ولوو و ترکس اشاره نمود.

🟠 نتیجه گیری

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، امروزه استفاده از ماشین‌آلات سنگینی مانند دامپتراک‌ها با توجه به شدت گرفتن اهمیت صنعت معدن در دنیای امروز یک ضرورت به‌شمار رفته و انواع دامپتراک‌ها با ظرفیت‌های متفاوت توسط کمپانی‌های مختلفی تولید می شود.

🟠🔵

 

چنانچه در مورد دامپتراک یا کامیون کمپرسی نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره یا سوالی دارید میتوانید با شماره 03137473884  با ما در تماس باشید.💙

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =