ژنراتور دیزلی, ماشین آلات صنعتی

✅ معرفی کامل دیزل ژنراتور یا ژنراتور دیزلی (۲۰۲۳)🟠 + کاربرد و انواع آن

✅ معرفی کامل دیزل ژنراتور یا ژنراتور دیزلی (2023)🟠 + کاربرد و انواع آن

دیزل ژنراتور ها در ایران معمولا و بین عموم مردم به عنوان برق اضطراری به شمار می آید، زیرا در هنگامی که برق شهری ندارید یا در دسترس نیست برای شما عمل تولید برق را به عمل می آورد .

🟠 معرفی دیزل ژنراتور

 معرفی دیزل ژنراتور

 

دیزل ژنراتور ها در ایران و بین عموم مردم به عنوان برق اضطراری شناخته شده ، در هنگامی که برق شهری ندارید و یا در دسترس نیست برای شما عمل تولید برق را انجام داده ، ولی اگر از دیدگاه فنی بخواهیم آن را ببینیم دیزل زنراتور وسیله ای است که از دو قسمت اصلی : موتور دیزلی و آلترناتور (ژنراتور) تشکیل شده و بوسیله آن می توان با سوخت دیزل یا همان گازوئیل در اندازه های متفاوت برق تولید نمود.

هر کدام از دو قسمت اصلی : موتور و آلترناتور دارای اجزا و بخش های مختلفی هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد اما قبل از آن به توضیح دو بخش اصلی می پردازیم.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی  دیزل ژنراتور – Diesel generator🔵🟠

 

🟠🔵

🔵 موتور دیزل (Diesel Engine ECU)

 موتور دیزل (Diesel Engine ECU)

 

 

ECU مخفف Electronic Control Unit  است که در واقع کامپیوتر موتور است و وظایف زیادی را بر عهده دارد . موتور های دیزلی قدیمی این دستگاه را نداشته زیرا همه مولفه ها را بصورت آنالوگ اندازه گیری می کردند . اما با به روی کار آمدن سیستم های آلایندگی ، کنترل سوخت و وضعیت موتور تمامی موتور ها خواستار این دستگاه شدند.

👈 این دستگاه از طریق سنسور هایی که بر روی موتور هست وضعیت کنونی دستگاه را به شما نشان داده و کمک بسیار زیادی در تولید و تعمیر موتور کرده، از عوامل مفید وجود ecu می توان به نکته های زیر اشاره نمود.

  1. مشخص شدن و دسترسی به وضعیت آلایندگی موتور و مصرف سوخت آن
  2. عیب یابی و تشخیص مشکلات موتور به صورت کامل و عمیق و دقیق
  3. آسان شدن مراحل طراحی و تولید موتور ها
  4. کاهش سیم کشی ها
  5. امکانات ایمنی و راحتی کار برای تعمیرکاران و کاربران دیزل ژنراتور

🟠 اجزای تشکیل دهنده موتور دیزل

 موتور دیزل (Diesel Engine ECU)

 

 

فیلتر جدا کننده آب از سوخت

همان گونه که از نام آن مشخص است این فیلتر وظیفه جدا کردن آب از سوخت را داشته و اگر در هنگامی که موتور کار میکند آب به هر دلیل در مسیر سوخت رسانی قرار گیرد این فیلتر از رسیدن آب به موتور جلوگیری خواهد کرد.

📌 پمپ دستی گازوئیل

هنگامی که برای اولین بار با مواقعی که دستگاه در حال تعمیر است و  یا هر زمان که سوخت در فیلتر وجود نداشته باشد از این پمپ دستی استفاده میکنیم تا گازوئیل را برای ارسال به پمپ انژکتور آماده نماییم.

📌 فیلتر سوخت

فیلتر سوخت در موتور های دیزلی مانند تمامی موتور های دیگر عمل کرده و وظیفه پاکسازی سوخت قبل از ارسال به موتور را بر عهده دارد.

📌 گرم کن

این قطعه وظیفه گرم کردن گازوئیل را داشته ، زیرا موتور های دیزلی در فصل سرما اگر گازوئیل سرد باشد به سختی شروع به کار می کنند.

📌 خروجی سوخت

این قسمت سوخت اضافی برگشتی از موتور را مجددا به فیلتر سوخت برگردانده و برای تصفیه و ارسال مجدد به موتور استفاده می شود.

📌 پمپ انژکتور

سوخت بعد از پاکسازی در فیلتر سوخت به پشت پمپ انژکتور رسیده و پس از آن که فشار سوخت بالا رفت ، این دستگاه سوخت به سر سوزن های انژکتور ارسال و پمپاژ می نماید.

📌 فیلتر بخار روغن

در هنگامی که موتور در حال کار هست به دلیل دمای بسیار بالای آن مقداری از روغن در اثر گرما بخار شده که به این فیلتر منتقل می شود تا آسیبی به کارکرد موتور نرساند.

📌 سوزن انژکتور

سوزن انژکتور وظیفه تزریق سوخت به داخل محفظه سیلندر برای کارکردن موتور را بر عهده دارد.

📌 استارت و اتوماتیک استارت 

استارت قطعه ای می باشد که به عنوان راه انداز موتور عمل کرده و در واقع عمل چرخش میل لنگ را تا زمان روشن شدن موتور انجام می دهد.اتوماتیک استارت آهن ربایی است که هنگامی که ولتاژ به آن میرسد وظیفه رساندن چرخ دنده سر استارت به چرخ دنده فلای ویل را برعهده دارد.

 

🟠🔵 مطلب پیشنهادی:فیلتر روغن،فیلتر هوا،فیلتر گازوییل، فیلتر هیدرولیک بیل مکانیکی – راهساز یدک🔵🟠

 

🔵 تابلوی کنترل 

 تابلوی کنترل 

 

تابلوی کنترل جایی است که توسط آن، عملکرد ژنراتور کنترل می‌شود. کنترل‌ها و خروجی‌های متداول تابلوهای کنترل، اغلب شامل اجزای زیر هستند:

  • کنترل روش/خاموش (دستی، خودکار یا هردو)
  • کلید انتخاب فاز
  • کلید فرکانس
  • کلید مُدِ موتور
  • سوخت موتور
  • روغن موتور
  • سرعت موتور
  • دمای خنک‌کاری
  • شارژ باتری
  • ولتاژ‌ خروجی ژنراتور
  • جریان خروجی ژنراتور
  • توان خروجی ژنراتور (بر حسب کیلوولت-آمپر)
  • فرکانس توان AC

🟠 اجزای آلترناتور

 اجزای آلترناتور

 

⬅ ای وی آر (AVR)

کلمه AVR مخفف Automatic Voltage Regulator بوده به معنی تنظیم کننده خودکار ولتاژ . این دستگاه وظیفه ثابت کردن ولتاژ و فرکانس خروجی و گرفتن نوسانات برق را برعهده دارد.

⬅ سنسور سوئیچ روغن (نبود روغن)

این سنسور وظیفه اطلاع وضعیت روغن را داشته و در هنگامی که روغن رو به اتمام برسد یا مشکل داشته باشد به ecu اطلاع داده تا مصرف کننده نسبت به تعویض آن اقدام نماید.

⬅ شارژر

شارژر یک مدار الکترونیکی می باشد که در تابلو برق نصب شده و در هنگام روشن بودن دیزل ژنراتور با ولتاژ و جریان مشخص شروع به شارژ کردن باتری موتور میکند تا برای روشن کردن مجدد دیزل ژنراتور مشکلی پیش نیاید.

⬅ کنترل برد

کنترل برد یا کنترل پنل یک دستگاه الکترونیکی است که مرکز فرمان دیزل ژنراتور می باشد. این دستگاه الکترونیکی سنجش هایی همچون دمای آب ، دور موتور ، ولتاژ خروجی ، فرکانس خروجی و بسیاری دیگر را نمایش داده و همچنین این دستگاه وضعیت دیزل ژنراتور را به طور کامل به کاربر نشان می دهد از جمله میزان کارکرد ، اعلان خرابی ، وجود مشکل در بخش خاصی از دستگاه و قسمت های دیگر.

⬅ شاسی

شاسی قسمت پایه ای ژنراتور بوده که کل دستگاه بر روی آن سوار می شود . در واقع شاسی محل قرار گیری کل تجهیزات لازم برای تولید یک دیزل ژنراتور می باشد.

⬅ کاور صداگیر

کاور صداگیر یا کانوپی (canopy) یک جعبه فلزی بوده که روی شاسی دیزل ژنراتور قرار می گیرد ، برای کاهش صدا و جلوگیری از صدمات و گرد و خاک های محیطی کاور صداگیر از درون بصورت کامل و استاندارد از طریق فوم های صداگیر عایق می شود .

🔵 مزایای استفاده از دیزل ژنراتور

 مزایای استفاده از دیزل ژنراتور

 

دیزل ژنراتور که با استفاده سوخت گازوئیل کار می‌کند نسبت به ژنراتورهای گازی برتری‌هایی خواهد داشت. با دانستن ویژگی‌ های دیزل ژنراتور، می‌توانید با آگاهی بیشتری نسبت به خرید آن اقدام نمایید. در لیست زیر مزایای استفاده از دیزل ژنراتور توضیح داده شده :

👈 دیزل ژنراتور ایمنی بیشتری نسبت به ژنراتورهای گازی دارد.

👈 قدرت دیزل ژنراتور بسیار بیشتر از ژنراتورهای گازی یا بنزینی است به‌همین علت کاربردی تر هستند.

👈 هزینه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور کم‌تر از ژنراتورهای گازسوز است.

👈 دیزل ژنراتور طول عمر بیشتری و دوام بالاتری نسبت به سایر دستگاه ها دارد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل انواع بالابر ها و کاربرد آن ها 🔵🟠

 

🟠 شرکت‌های سازنده دیزل ژنراتور

شرکت‌های-سازنده-دیزل-ژنراتور.

 

  • پرکینز (Perkins): پرکینز یکی دیگر از شرکت‌های سازنده دیزل ژنراتور بوده که کیفیت محصولات آن نیازی به تعریف ندارد. این شرکت چندین دهه است که در ساخت دیزل ژنراتور پرکینز فعالیت کرده و در بیشتر کشورهای دنیا شعبه‌های مختلفی برای فروش دارد.
  • ولوو پنتا (Volvo Penta): شرکت سوئدی ولوو پنتا از مطرح‌ترین کمپانی‌های اروپایی محسوب میشود که علاوه بر تولید کامیون و خودرو، به ساخت دیزل ژنراتور نیز مشغول هست . دستگاه‌های ساخت این شرکت، بسیار خوش ساخت و باکیفیت می باشند.
  • بادوین (Baudouin): شرکت‌های چینی در تمام حوزه‌ها همیشه محصولات رقابتی عرضه کرده‌اند. چینی‌ها از قافله عقب نمانده‌اند و برای رقابت در عرصه‌ی تولید مولدهای برق، محصولی بسیار جذاب و مقرون به‌صرفه تولید می کنند. دیزل ژنراتور بادوین نصب و راه‌ اندازی آسانی دارد.

 

خب امیدواریم که از این مطلب استفاده کافی را برده باشید و توانسته باشیم شما را با کارکرد دیزل ژنراتور و اجزای آن آشنا کرده باشیم و از شما میخواهیم تا نظر خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.😊

🟠🔵

 

چنانچه در مورد دیزل ژنراتور یا ژنراتور دیزلی نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره یا سوالی دارید میتوانید با شماره 03137473884  با ما در تماس باشید.💙

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پانزده =