بالابر

🟢 معرفی کامل انواع بالابر ها و کاربرد آن ها

بالابر

 

بالابر به ماشینی گفته می‌شود که جهت حمل بار یا فرد، یا کار در ارتفاع یا در خطوط تولید برای انتقال بار و هم سطح‌ سازی به کار می‌رود. بالابرها از مکانیزم‌ های مختلفی برای بالابری استفاده کرده و تفاوت‌ های اساسی با بالا کشنده‌ها و جرثقیل ها و لیفتراک ها دارند. نیروی بالابری توسط انواع مکانیزم‌ ها مثل آکاردئونی (قیچی) و تلسکوپی و… در دستگاه های مختلف ایجاد می‌گردند که هر یک با توجه به نوع کاربرد و نیاز مشتری طراحی می‌ گردند.

 

💙🧡 شما عزیزان می‌توانید به جای خواندن مقاله به فایل صوتی مقاله گوش دهید 🧡💙

 

در هر یک از این بالابرها عوامل تعیین‌کننده‌ ای نظیر ظرفیت، نوع کاربرد، ایمنی، محیط کاری و قیمت دستگاه، نوع مکانیزم را مشخص می‌نماید. در ایران به وینچ‌ های ساختمانی که برای بالا کشیدن مصالح به طبقات بالا استفاده می‌شود به اشتباه بالابر گفته می‌شود. در این مقاله به معرفی انواع بالابر و کاربرد آن ها می‌پردازیم.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی 0 تا 100 لیفتراک و کاربردهای آن 🔵🟠

 

بالابر های آکاردئونی (قیچی)

 

بالابر های آکارئونی

این بالابرها از ارتفاع ۳ متر تا ۳۰ متر، برای کار در ارتفاع های مختلف تولید می‌گردد. این نوع بالابرها برای استفاده در زمینه‌ های ساخت و ساز، تعمیرات، نگهداری، خدمات عمومی، شست‌وشو، رنگ آمیزی، آزین بندی و… ساخته شده که برای استفاده آسان در فضاهای باریک مناسب می‌باشد. ظرفیت بالا، سطح وسیع سکو، امکان کار همزمان چندین نفر، ارتفاع بسته شده کوتاه و تکان‌ های اندک در ارتفاع از مزیت‌ های این نوع بالابر می‌باشد.

بالابرهای سیار قیچی می‌تواند خود محرک، قابل یدک و یا قابل جابه جایی توسط نفر باشند. انواعی که مجهز به موتور دیزل یا موتور بنزینی هستند برای کار در مکان هایی با سطح ناهموار و انواع دارای موتور الکتریکی برای کار در فضاهای داخلی مناسب می‌باشند. ظرفیت سبد این دستگاه‌ ها از ۲۳۰ کیلوگرم تا ۲,۰۰۰ کیلوگرم می‌باشد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: 0 تا 100 زیربندی بیل مکانیکی 🔵🟠

 

🟠🔵

 

بالابرهای مفصلی

 

بالابر های مفصلی

برای دسترسی به ارتفاعات متفاوت از ۱۰ تا ۲۵ متر، در هر مکانی که تعمیر، نگهداری و خدمات نیاز باشد، قابل استفاده می‌باشد. حرکت بازوهای (بوم) این مدل بالابرها به شکل مفصل هست و قدرت مانور بالایی را ایجاد می‌نماید. این نوع بالابرها هم دارای انواع خود محرک (دیزلی، برقی، هیبریدی) و یا قابل نصب بر روی خودرو و هم قابل یدک هستند و دسترسی افقی از ۵ متر به بالا را ایجاد می‌نمایند. ظرفیت این بالابرها از ۲۰۰ کیلو گرم به بالا متغیر است.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل غلتک و انواع آن 🔵🟠

 

🟠🔵

 

بالابر های ریلی دستی

 

بالابر های ریلی دستی

این بالابرها سبک، کم حجم و طراحی شده برای محیط‌ هایی با سطوح کف با مقاومت پائین و شکننده می‌ باشد. این نوع پلاتفرم‌ های الکتریکی برای محیط‌ های داخلی با سطح هموار مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بالابرهای الکتریکی تک ریل از ارتفاع ۷ تا ۱۴ متر موجود می‌باشند، بسیار سبک هستند و قابلیت جابه جایی بسیار آسان و قیمت پایین‌ تر دارند.

اما در عوض در مقایسه با سایر بالابرها از ظرفیت کمتر، تکان‌های بیشتر، ارتفاع بسته شده بیشتر و عمر کمتری برخوردار هستند. بعضی از انواع ۲ ریل و ۴ ریل هم برای ارتفاعات بالا تر وجود دارند که در مقایسه با مدل‌های تک ریل از نوسانات کمتری برخوردار هستند و سکوی کار وسیع تری دارند.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: 0 تا 100 تیغه بلدوزر و معرفی انواع آن 🔵🟠

 

🟠🔵

بالابر های تلسکوپی

 

بالابر های تلسکوپی

بالابرهای تلسکوپی دسترسی از ۱۲ متر تا ۱۰۰ متر را امکان‌ پذیر می‌ سازند. حرکت بازوی (بوم) این مدل بالابرها به صورت تلسکوپ بوده و به همین علت دسترسی به ارتفاع خیلی زیاد را ممکن می‌سازد اما در مقایسه با نوع مفصلی از قدرت مانور کمتر و نقاط کور بیشتری برخوردار می‌باشد. بعضی از مدل‌ های این دستگاه دارای یک بازوی متحرک نهایی (Jib) یا اصطلاحاً فلای بوم، برای دسترسی هر چه بیشتر به سطح افق می‌ باشد.
این بالابرها هم دارای انواع خود محرک (دیزلی، برقی، هیبریدی) و یا قابل نصب بر روی خودرو و هم قابل یدک هستند. ظرفیت این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۵۰ کیلوگرم متغیر می‌باشد و در بعضی مدل‌های خاص به ۱,۰۰۰ کیلوگرم هم می‌ رسد.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل انواع کامیون ها و گریدر ها + کاربرد آن ها 🔵🟠

 

🟠🔵

 

چنانچه در مورد بالابر ها و انواع مختلف آن نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره یا سوالی دارید میتوانید با شماره 03137473884  با ما در تماس باشید.💙🧡

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =