بیل مکانیکی

🟤 معرفی کامل ۵ نوع بیل مکانیکی و کاربرد آن ها

بیل مکانیکی

معرفی بیل مکانیکی

بیل مکانیکی (به انگلیسی: Excavator) از ماشین‌ های سنگین عمرانی و مهندسی می‌باشد که شامل بازوی مفصلی، باکت و کابین گردان (فیرو) در قسمت بالا و زنجیر یا چرخ لاستیکی در زیر می‌باشد. این ماشین ارتقا یافته‌ی بیل‌ های بخار است. از قابلیت‌ های این ماشین می‌توان به نصب چکش (پیکور) که خیلی پرکاربرد است و نصب مته، سنگ جت، قیچی فلزبر، چنگک، گراپ و سایر ادوات اشاره کرد.

 

💙🧡 شما عزیزان می‌توانید به جای خواندن مقاله به فایل صوتی مقاله گوش دهید 🧡💙

 

نصب چکش هیدرولیکی یا پنوماتیک به جای باکت این دستگاه، این امکان می‌دهد که سطوح و حجم‌ ها سنگی یا بتونی را که بنا به دلایلی نمی‌توان با مواد منفجره یا کمپرسور تخریب کرد، به وسیله مجموعه این دو وسیله بیل و چکش، تخریب نمود.

لازم به ذکر است که به علت حجم کم باکت و هزینه‌های بالای نگهداری، برای خاک‌های نرم و با حجم زیاد لودر وسیله اقتصادی‌ تر است، اما به علت رانش ایجاد شده برای ساختمان‌های اطراف، مورد اطمینان برای کارهای شهری نیست، که این موضوع سبب برتری بیل مکانیکی شده است.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل انواع کامیون ها و گریدر ها + کاربرد آن ها 🔵🟠

 

🟠🔵

 

کاربردهای بیل مکانیکی

 

کاربرد های بیل مکانیکی

🔸 حمل مواد

🔹 حفر کانال، گودال، زیرسازی

🔸 تخریب

🔹 گود برداری برای ساخت ساختمان

🔸 خاک برداری

🔹 تسطیح زمین

🔸 لایروبی رودخانه

🔹 برش توسط ادوات هیدرولیکی

🔸 معدنکاری

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل انواع اسکریپر + کاربرد آن 🔵🟠

 

🟠🔵

 

انواع بیل های مکانیکی از نظر چرخ

انواع بیل های مکانیکی عبارت اند از: بیل مکانیکی چرخ لاستیکی و بیل مکانیکی چرخ زنجیری که هر کدام متناسب با نوع محل کاربرد مانند محیط‌ های کوهستانی، شهری، بیابانی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: 0 تا 100 زیربندی بیل مکانیکی 🔵🟠

 

🔵🟠

 

انواع بیل های مکانیکی و کاربرد آن ها

 

انواع بیل مکانیکی

🟠 بکهولودر (backhoe loader)

بکهولودر ترکیبی از لودر و بیل‌مکانیکی می‌باشد. خصوصیات این ماشین و موارد کاربردش در مقاله معرفی کامل انواع لودر و کاربرد آن ها ذکر شده است. از این رو برای آشنایی با این ماشین و موارد کاربرد آن به این مقاله مراجعه نمایید.

 

🔵 بیل مکانیکی با جام معکوس

در بیل‌مکانیکی با جام معکوس، جام بیل به صورت وارونه نسبت به سطح زمین می‌باشد. بیل جام معکوس جهت حفاری ترانشه، خاکبرداری پی و در مواردی که فضای کار محدود است، مناسب می‌باشد. برای حفاری آسان از بیل با جام پهن و برای حفاری در زمین های سخت از جام با عرض کم استفاده می‌گردد. اسامی رایج دیگر این نوع بیل عبارت اند از:

🔹 کج بیل (back hoe)

🔹 بیل کششی

🔹 بیل پشت خم

در پشت برخی از کج بیل‌ها برای حفظ تعادل در هنگام خاک برداری از یک وزنه تعادل استفاده می‌شود. معمولا بیل های مکانیکی با سایز کوچک و مینی بیل ها بدون وزنه تعادل هستند. در بیشتر مواقع تنها بیل های مکانیکی سایز بزرگ نیاز به وزنه تعادل دارند.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: معرفی کامل لودر ، اسکریپر و انواع آن ها 🔵🟠

 

🟠 بیل مکانیکی با سیستم کابلی

این ماشین دارای یک اطاقک گردان است که بر روی چرخ ها سوار می‌باشد و در انتهای جلوی آن بیل متصل شده است. این بیل در دو نوع 1.مکانیکی و 2.هیدرولیکی موجود می‌باشد.

 

🔵 بیل های جام جلو

معادل انگلیسی این ماشین shovel می باشد. در شاول ها، موقعیت جام مشابه با جام لودرها به سمت آسمان می‌باشد. شاول در مقایسه با لودر کارایی کمتری دارد ولی در عوض مزیت آن این است که مثل لودر محدودیت ارتفاع ندارد. این ماشین برای این که بار خود را تخلیه نمایند دریچه زیر جام آن باز شده و بار آن تخلیه می‌شود. کاربرد این بیل ها عبارت اند از:

🔹 بارگیری کامیون

🔹 حفاری زمین های سخت در سطح بالای ماشین

🔹 انتقال مصالح به قرضه عمودی

این ماشین در دو نوع 1.چرخ زنجیری و 2.چرخ لاستیکی موجود می‌باشد. البته این ماشین ها معمولاً چرخ زنجیری هستند و سرعت آن ها خیلی کم است.

 

🟠🔵 پیشنهاد میکنم بخوانید: 0 تا 100 تیغه بلدوزر و معرفی انواع آن 🔵🟠

 

🟠 چنگک یا بیل منقاری

به چنگک یا بیل منقاری در زبان انگلیسی «clamshell grab» می‌گویند. بیل مکانیکی چنگک یا کلامشل ها معمولاً در فعالیت هایی که در پایین به آن ها اشاره شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرند:

🔸 انجام فعالیت های حفاری به صورت قائم در اعماق مختلف مانند دیوارهای حائل، گودال شمع ها، پرده های آب بند و …

🔸 حمل و جابه جایی مواد کنده شده و نرم نظیر ماسه، شن، ذغال سنگ، سنگ های شکسته و …

🔸 انجام عملیات های لایروبی در کانال ها، موج شکن ها و …

🔸 حمل بار و بلند کردن ها به صورت قائم از یک نقطه به نقطه دیگر نظیر تخلیه بار در داخل قیف و کیسون ها

 

🟠🔵

 

چنانچه در مورد بیل مکانیکی و انواع مختلف آن نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره یا سوالی دارید میتوانید با شماره 03137473884  با ما در تماس باشید.💙🧡

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =