رولیک, رولیک پایین

رولیک چیست؟ 🔸 کاربردها و مزایای استفاده از آن

رولیک

 

معرفی رولیک

یکی از اجزای سیستم کانوایر یا نوار نقاله، رولیک یا Roller می‌باشد که شامل انواع از لحاظ شکل، جنس و کاربرد هستند. در این مقاله به معرفی رولیک‌، مزایا و کاربرد آن پرداخته‌ایم.

 

💙🧡 شما عزیزان می‌توانید به جای خواندن مقاله به فایل صوتی مقاله گوش دهید 🧡💙

 

هرز گرد‌ها یا رولیک‌ها

رولیک‌ها و هرزگرد‌ها قطعاتی استوانه‌ای شکل می‌باشند که در قسمت بالا(رفت) و پایین (برگشت) سیستم نوار نقاله یا کانوایر استفاده می‌شوند. از بین رولیک‌های زیر و روی کانوایر، رولیک‌های بالای تسمه نقاله که زیر سطح حامل هستند متحمل وزن بار تسمه هستند و رولیک‌های زیر سطح برگشت تسمه نقاله، متحمل وزن تسمه نقاله می‌باشند.

 

🔵🟠 پیشنهاد میکنم بخوانید: همه چیز در مورد ناخن بیل مکانیکی و انواع آن 🟠🔵

 

🟠🔵

 

ساختار رولیک

 

ساختار رولیک

رولیک‌ها در قیاس با غلطک‌ها، دارای ساختاری ساده تر و سبک تر هستند و در میانه مسیر نوار نقاله در زیر تسمه قرا می‌گیرند. و نیز از تفاوت‌های رولیک با غلطک این است که رولیک‌ها هرزگرد هستند و نیرویی به تسمه در نوار نقاله وارد نمی‌کنند. رولیک‌ها در کانوایر دو وظیفه دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

🔵 روان کردن حرکت تسمه کانوایر

🟠 مقاومت در برابر وزن قطعاتی که حمل می‌شوند و تسمه در طول مسیر

طریقه نصب رولیک روی نوار نقاله به این صورت می‌باشد که شفت به طور ثابت روی شاسی دستگاه قرار گرفته و بدنه به وسیله درگیر شدن با تسمه در حین حرکت آن به گردش درمی‌آید و تسمه را به سمت جلو حرکت می‌دهد. یکی از کاربردهای رولیک‌ها در ساختار نوار نقاله جلوگیری از افتادگی یا همان شکم دادن تسمه در طول مسیر کانوایر می‌باشد.

از لحاظ ساختاری، میزان وزن مواد مورد حمل توسط کانوایر، در تعیین قطر بدنه و شفت استفاده‌ می‌شود، و به صورت کلی قطری بین 5 سانتی متر برای دستگاه‌‌های سبک و تا حدود 13 سانتی متر یا بیشتر برای دستگاه‌‌های سنگین تر دارند.

 

🔵🟠 پیشنهاد میکنم بخوانید: قلم چکش هیدرولیکی و معرفی انواع آن 🟠🔵

 

🟠🔵

 

کاربرد رولیک

کاربرد رولیک

رولیک‌ها از مهم ترین اجزای کانوایر و هرزگرد‌‌هایی هستند که کاربرد آن ها حمل کردن و تحمل وزن بار و قطعات در طول مسیر انتقال می‌باشد. بیشترین کاربرد آن‌ها در کانوایرهای مورد استفاده در معدن ها مشهود است.

این قطعه بسیار مهم و کاربردی سبب رشد در صنایع شده و از خیلی از هزینه‌ها در صنایع مانند هزینه‌های مالی و اتلاف وقت کاسته است.

همچنین کاربرد فراوانی در کانوایر در صنایع مختلف دارند که از جمله آن ها می‌توان به صنایع زیر اشاره کرد.

🔵 صنایع فولاد

🟠 صنایع سیمان، گچ و آهک

🔵 صنایع کاغذ و مواد شیمیایی

🟠 معادن ذغال سنگ، شن و ماسه

🔵 معادن کانی‌‌های فلزی و غیر فلزی

🟠 فولاد سازی، ذوب و ریخته گری

🔵 نورد و لوله سازی

 

🔵🟠 پیشنهاد میکنم بخوانید: انواع پایه رولیک | آیدلر چیست؟ 🟠🔵

 

🟠🔵

 

جنس رولیک

 

رولیک

رولیک‌ها را با توجه به کاربرد آن ها و درخواست صاحبان صنایع، از جنس‌های مختلفی می‌سازند که انواع مختلف رولیک را ایجاد می‌کند. از جمله جنس‌هایی که رولیک‌ها از آن‌ها ساخته می‌شوند می‌توان به فلزاتی نظیر آهن ساده، آلومینیوم، استیل و چدن اشاره کرد که در ساختار رولیک فلزی کاربرد دارند.

به علاوه در بعضی کاربردها در صنایع که نیاز به حمل کردن مواد سنگین دارند، مثل رولیک‌های نوار نقاله‌های دستگاه‌های آسفالت، نوار نقاله‌های ماسه شویی و نوار نقاله‌های انتقال گونی‌هایی با وزن بیشتر باید با توجه به رولیک‌ها و جنس آن ها، رولیک مناسب را انتخاب کرد.

 

🔵🟠 پیشنهاد میکنم بخوانید: اجزا و قیمت رولیک ماشین آلات راهسازی،معدنی و صنعتی 🟠🔵

 

🟠🔵

 

فاصله میان رولیک‌ها

یکی از عواملی که تاثیر زیادی در کارایی و بهره‌وری کانوایرها دارد، فاصله بین رولیک‌ها است. فاصله میان رولیک‌ها بر اساس عواملی مانند عرض تسمه نوار نقاله، میزان وزن بار و قطعات که رولیک‌ها حمل می‌کنند، تعیین می‌گردد. اما نکته مهم این است که فاصله بین رولیک‌های برگشت تسمه نقاله بیشتر از فاصله رولیک‌های رفت می‌باشد. باید دقت کرد که فاصله بین رولیک‌های رفت باید به گونه‌ای تنظیم شود که شکم ایجاد شده بین دو رولیک بیشتر از 2 تا 3 درصد فاصله رولیک‌ها نشود.

 

🔵🟠 پیشنهاد میکنم بخوانید: دستگاه کاتر آسفالت بر و معرفی انواع آن 🟠🔵

 

🟠🔵

 

مزایای استفاده از رولیک

 

مزایای استفاده از رولیک

🔵 در محیط‌های با آلودگی خیلی بالا مقاومت خوبی دارد.

🟠 گرد و غبار و رطوبت به داخل غلطک نفوذ نمی‌کند.

🔵 کاهش شدت کار

🟠 کاهش زمان کار کارگران

🔵 کاهش هزینه تولید بنگاه‌ها

🟠 به میزان قابل توجهی عملیات بارگیری و تخلیه را بهبود می‌بخشد.

🔵 امکان انجام حمل و نقل و انتقال محصولات بدون نیاز به استفاده از لیفتراک

 

🟠🔵

 

چنانچه در مورد خرید رولیک نیاز به مشاوره یا سوالی دارید میتوانید با شماره 03137473884  با ما در تماس باشید.💙🧡

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهار =