رولیک پایین, رولیک تک لبه, رولیک دو لبه, زیربندی بلدوزر

اجزا و قیمت رولیک ماشین آلات راهسازی،معدنی و صنعتی

رولیک بیل کوماتسو - راهساز یدک

مجموعه  راهساز یدک اصفهان  عرضه کننده  انواع رولیک پایین ، رولیک بالا ، رولیک های تک لبه و دو لبه ماشین آلات راهسازی ،معدنی و صنعتی

رولیک راهساز یدکهرز گرد‌ یا رولیک‌

رولیک‌ها و  یا هرزگرد‌ها قطعاتی استوانه‌ای شکل هستند که در قسمت بالا(رفت) و پایین (برگشت) سیستم کانوایر یا نوار نقاله استفاده می‌شوند. از میان رولیک‌های زیر و روی کانوایر، رولیک‌های بالای تسمه نقاله که زیر سطح حامل هستند متحمل وزن بار تسمه بوده و رولیک‌های زیر سطح برگشت تسمه نقاله، متحمل وزن تسمه نقاله هستند.

ساختار رولیک

رولیک‌ها در مقایسه با غلطک‌ها، دارای ساختاری ساده‌تر و سبک‌تر بوده و در میانه مسیر نوار نقاله در زیر تسمه قرا می‌گیرند. همچنین یکی از تفاوت‌های رولیک با غلطک این است که رولیک‌ها هرزگرد بوده و نیرویی به تسمه در نوار نقاله وارد نمی‌کنند. وظیفه رولیک‌ها در کانوایر دو مورد است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • روان کردن حرکت تسمه کانوایر
  • مقاومت در برابر وزن قطعات مورد حمل و تسمه در طول مسیر

طریقه نصب رولیک روی نوار نقاله به این صورت است که شفت رولیک‌ها به طور ثابت روی شاسی دستگاه قرار گرفته و بدنه رولیک‌ها به وسیله درگیر شدن با تسمه در حین حرکت آن به گردش در آمده و تسمه را به سمت جلو می‌رانند. یکی از کاربردهای رولیک‌ها در ساختار نوار نقاله جلوگیری از افتادگی و به اصطلاح شکم دادن تسمه در طول مسیر کانوایر است.که این امر حرکت صحیح و مداوم نوار را تسهیل می نماید.

از لحاظ ساختاری، میزان وزن مواد مورد حمل توسط کانوایر، در تعیین قطر بدنه وشفت رولیک‌ها استفاده‌ می‌شود، و به طور کلی رولیک‌ها قطری بین 5 سانتی‌متر برای دستگاه‌‌های سبک و تا حدود 13 سانتی‌متر یا بیشتر برای دستگاه‌‌های سنگین‌تر دارند.البته برای بعضی ماشین آلات راهسازی و معدنی بسیار بزرگ قطر رولیک ها بسیار بیشتر از قطر ذکر شده می باشد.

کاربرد رولیک

رولیک‌ها از مهمترین اجزای کانوایر و هرزگرد‌‌هایی هستند که کاربردشان حمل و تحمل وزن بار و قطعات در طول مسیر انتقال است. بیشترین کاربرد رولیک‌ها در کانوایرهای مورد استفاده در معادن مشهود است.

این قطعه بسیار مهم و کاربردی باعث رشد در صنایع شده و از بسیاری از هزینه‌ها در صنایع از جمله هزینه‌ها مالی و اتلاف وقت، کاسته است.

رولیک‌ها کاربرد فراوانی در کانوایر در صنایع مختلف دارند که از جمله صنایع زیر را می‌توان نام برد.

  • صنایع فولاد
  • صنایع سیمان، گچ و آهک
  • معادن کانی‌‌های فلزی و غیر فلزی
  • معادن ذغال سنگ ، شن و ماسه
  • صنایع کاغذ و مواد شیمیایی
  • فولاد سازی، ذوب و ریخته گری
  • نورد و لوله سازی
  • ماشین آلات راهسازی و ساختمانی
  • ماشین آلات معدنی

جنس رولیک

رولیک‌ها را باتوجه به کاربرد و درخواست صاحبان صنایع از جنس‌های مختلفی می‌سازند که انواع مختلف رولیک را ایجاد می‌کند. از جمله جنس‌هایی که رولیک‌ها از آن‌ها ساخته می‌شوند می‌توان به فلزاتی مانند آهن ساده، آلومینیوم ، چدن و استیل اشاره کرد که در ساختار رولیک فلزی کاربرد دارند. همچنین در رولیک پلیمری از تفلون یا PTFE، پلی اورتان، PE و HDPE  استفاده می‌شود.

همچنین در برخی کاربردها در صنایع که نیاز به حمل مواد سنگین دارند، باید با توجه به رولیک‌ها و جنسشان، رولیک مناسب انتخاب کرد، مانند رولیک‌های مورد استفاده در زیربندی ماشین آلات راهسازی و معدنی نوار نقاله‌های ماسه شویی، نوار نقاله‌های دستگاه‌های آسفالت و نوار نقاله‌های انتقال گونی‌هایی با وزن بیشتر.

میز رولیک

مجموعه رولیک پیشتاز عرضه کننده انواع میز رولیک برای جا به جایی مواد و وسایل و برای بالا بردن ظرفیت حمل بار و راحتی کار های کارخانجات و سایر کارگاه ها به کار می روند. میز رولیک شاید شناخته شده ترین راه حل حمل و نقل باشد. این را می توان به مفهوم ساده و محکم آن نسبت داد: دو غلتک مخروطی که تسمه نقاله را می رانند. این سادگی یک سیستم قابل اعتماد را ایجاد می کند که حتی اگر تعمیر و نگهداری کمی نیز انجام نشود و همچنین سالها دوام خواهد داشت.

رولیک غلطکی

رولیک غلطکی و یا همان نوار نقاله تسمه ای برای طیف گسترده ای از صنایع از جمله بخش های مواد غذایی و تدارکات مناسب است. هم می تواند کالاهای عمده و هم محموله های عمومی را در جعبه ها یا جعبه ها حمل کند. این سیستم می تواند بدون زحمت انواع محصولات بسته بندی شده را جابجا کند. این موارد از وسایل شکننده تا جعبه های سنگین را شامل می شوند. ما می توانیم یک راه حل حمل و نقل برای هر شرکتی ، مهم نیست که کوچک یا بزرگ باشد ، ایجاد کنیم.

رولیک بیل  و بلدوزر های کوماتسو ، هیوندای ، کاترپیلار ، دوسان ، ولوو

رولیک بیل کوماتسو قطعه ی تقریبا استوانه ای شکل است که معمولا در مجموعه های ۷ تایی در پایین و ۲تایی در بالا در زیربندی بیل مکانیکی کوماتسو komatsu قابل مشاهده است.طرز کار رولیک بدین شکل است که آن ها به صورت پشت سر هم بر روی شاسی بیل مکانیکی مابین دو چرخ قرار می گیرند و حرکت زنجیر بیل مکانیکی را به وسیله ی چرخش خود تسهیل می نمایند.سایز و ابعاد رولیک بیل مکانیکی کوماتسو بستگی به نوع و بزرگی ماشین دارد بدین صورت که هر چقدر دستگاه مورد نظر بزرگتر باشد رولیک نیز به تبع ان بزرگتر می شود.رولیک پایین بیل مکانیکی معمولا دارای شکل یکسانی می باشد ولی رولیک بالای بیل به دو صورت شفتی و یا ۴پیچ می باشد.

منبع مقاله فوق

برای اطلاع از دیگر انواع رولیک به مقالات مرتبط با رولیک بیل مکانیک و بلدوزر  موجود در وب سایت فروشگاه راهساز یدک مراجعه نمایید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 8 =