چکش بیل بکهو, چکش هیدرولیکی

نحوه ی کار چکش هیدرولیکی – راهساز یدک

چکش ام اس بی

نحوه  کار چکش های هیدرولیکی سوسان ، ام اس بی ،پوکوتک ،دی بی ، کوماتسو ، کوانگلیم ، ان پی کی و …

چکش سوسان

نحوه ی کار چکش هیدرولیک به چه شکل است؟

چکش هیدرولیکی نصب شده بر روی بیل مکانیکی،بیل بکهو و … با حرکت پیستون و ضربه زدن به قلم پیکور ، نیرویی آنی به سنگ ، بتن و یا هر سطح سخت دیگری وارد می‌کند و باعث تخریب آن می‌شود. حرکت پیستون در سیلندر بوسیله ی روغن هیدرولیک که به واسطه ی  شیلنگ‌های هیدرولیکی از بیل مکانیکی منتقل می‌شود انجام می‌گیرد. بدین گونه  که روغن هیدرولیک به قسمت جلویی پیستون منتقل شده و باعث می­شود پیستون به طرف بالا حرکت کند. وقتی پیستون به بالاترین نقطه‌ی مشخص شده می‌رسد، روغن از طریق کانال‌های تعبیه شده به ریگلاتور منتقل می‌شود.

ریگلاتور چکش هیدرولیک

ریگلاتور مسیر روغن هیدرولیک که جلوی پیستون است،و باعث بالا رفتن پیستون می‌شود را قطع و روغن هیدرولیک را با سرعت به پشت پیستون هدایت می‌کند که باعث پایین آمدن پیستون به صورت آنی و ضربه زدن مداوم به قلم پیکور می‌شود.

نقش گاز ازت

هنگامی که پیستون به طرف بالا حرکت می‌کند، قسمت انتهایی پیستون وارد محفظه‌ی هد بالایی می‌شود. که حاوی گاز فشرده ازت می‌باشد . به این دلیل که زمانی‌که جلوی پیستون باز می‌شود و پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند، با قدرت و شتاب بیشتری حرکت نماید و ضربه‌ی آنی به قلم وارد شود تا در نتیجه تخریب با قدرت و سرعت بیشتری حاصل شود.

موارد ایمنی

  • به هنگام استفاده از پیکور و یا هنگام تعمیرات و سرویس کاری پیکور ، باید به نکات ایمنی مهمی توجه شود.
  • در هنگام استفاده از چکش هیدرولیکی ، قلم پیکور به شدت داغ میشود و باید از دست زدن به نوک قلم اجتناب کرد.
  • هنگام گازگیری هد بالایی، باید توجه داشت که ممکن است در اثر فشار گاز پیستون در سیلندر جرکت کند و به قلم ضربه بزند. پس باید در هنگام گازگیری از ایستادن در جلوی قلم خودداری کرد.
  • در هنگام تعمیر و قبل از باز کردن پیچ های بلند پیکور ، ابتدا باید گاز چکش را خالی کرد. زیرا ممکن است به هنگام باز کردن پیچ‌ها هد بالایی بر اثر فشار گاز به بیرون پرتاب شده و موجب بروز حادثه شود.
  • هنگام جدا کردن پیکور از بیل مکانیکی، باید توجه داشت که ابتدا شیرهای هیدرولیک بغل استیک بیل مکانیکی بسته شوند.

زاویه مناسب کار با چکش هیدرولیکی MSB

  • هنگام کار با چکش بهتر است همیشه پیکور به حالت عمود برو روی جسم مورد نظر باشد و در صورت نیاز در مدت زمان کوتاهی به حالت مورب باشد.
  • هنگام کار با پیکور ، راننده بیل مکانیکی باید توجه داشته باشد که به مدت طولانی در یک نقطه از چکش هیدرولیکی استفاده نکند. بهتر است پس از حدود 20 الی 30 ثانیه، ضربه زدن را متوقف کرد و پس از چند ثانیه مجددا شروع به کار کرد. این کار باعث می‌شود عمر پیستون و قلم طولانی‌تر شود و از قارچی شدن سر پیستون و ته قلم جلوگیری می‌شود. همچنین باعث جلوگیری از افزایش حرارت سیل کیت چکش هیدرولیکی شده و عمر پکینگ اورینگ را افزایش می‌دهد.

هنگام کار با چکش هیدرولیک، فشار بیل مکانیکی روی پیکور نباید به قدری زیاد باشد که جلوی بیل مکانیکی بلند شود و یا نباید به قدری کم باشد که قلم حالت خلاصی داشته باشد.

فرآیند عملکرد یک چکش هیدرولیکی شامل 5 مرحله زیر می باشد:

مرحله اول: روغن پمپ اصلی از مسیر شماره 1 وارد قسمت شماره 7 پیستون و قسمت شماره 6 (آکومولاتور) می شود. از آنجایی که قسمت شماره 8 به خط تخلیه (فسمت شماره 11) متصل می باشد، فشار تحتانی پیستون موجب حرکت رو به بالای آن می شود.

8-33

مرحله دوم: در این تصویر حرکت پیستون (شماره 4) به سمت بالا نمایش داده شده است.

9-33

مرحله سوم: در این تصویر پیستون (شماره 4) به انتهای کورس خود رسیده و آکومولاتور شماره 6 کاملا شارژ شده است . با حرکت کامل پیستون به سمت بالا مسیر شماره 9 از طریق شیارهای روی پیستون دارای فشار پمپ شده و درنهایت موجب حرکت شیر شماره 5 به سمت پایین گردیده و فشار به قسمت شماره 10 منتقل می شود. در این حالت چون قسمت تحتانی و فوقانی پیستون شماره 4 تحت فشار یکسان قرار می گیرند، این پیستون توسط نیروی وزن خود به سمت پایین حرکت می کند.

10-33

مرحله چهارم: در این مرحله همانطور که شرح داده شد،پیستون شماره 4 به سمت پایین حرکت میکند.

11-33

مرحله پنجم: دراین تصویر همانطورکه مشاهد می کنیم در اثر سقوط پیستون شماره 4 به سمت پایین ، ضربه ای روی ابزار چکش (شماره 3) می زند و توسط این ابزار ضربه به جسم مورد نظر وارد خواهد شد.

12-33

برای اطلاع از انواع قطعات یدکی چکش های هیدرولیکی به وب سایت فروشگاه راهساز یدک مراجعه نمایید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =