فن, کاپوت, ماشین آلات جنگلی, ماشین آلات راهسازی

فن ( پروانه ) لودر – راهساز یدک

راهساز یدک عرضه کننده انواع فن – پروانه لودرهای کوماتسو ،ولوو ،کاترپیلار و کاوازاکی

پروانه رادیاتور راهساز یدک

پروانه  رادیاتور – موتور لودر های کوماتسو ، ولوو ،کاترپیلار و کاوازاکی

پروانه رادیاتور  لودر چیست؟

فن خنک کننده یا پروانه رادیاتور، دستگاهی است که می تواند با دمیدن هوا از طریق رادیاتور به تنظیم دمای موتور کمک کند. پروانه رادیاتور می تواند از گرمای بیش از اندازه موتور جلوگیری کند. همچنین دو نوع اصلی پروانه رادیاتور در لودر کاوازاکی وجود دارد: پروانه رادیاتور فلزی و  پروانه رادیاتور پلاستیکی. امروزه نوع پلاستیکی آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

پروانه، بخش گردان یک پمپ است که معمولاً از موادی چون آهن، فولاد، برنز، آلومینیم یا پلاستیک ساخته می‌شود.نقش پروانه، انتقال انرژی موتورپمپ به سیال است. هنگامی که جریان خروجی توسط پوشش پمپ محدود می‌شود،از تبدیل فشار از طریق پروانه سرعت به دست می‌آید.پروانه موتور لودر های کوماتسو ، ولوو ،کاترپیلار و کاوازاکی معمولاً استوانه‌ هایی کوتاه با یک ورودی باز هستند که جریان ورودی را می‌پذیرد.یکی از سیستم‌های بسیار حیاتی و مهم که در ماشین الات راهسازی  نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کندسیستم خنک‌کننده موتوراست.این سیستم شرایطی را فراهم می‌کند تا موتور دستگاه در دمای استاندارد تعریف شده خود کار کندو اجازه بالاتر رفتن و یا پایین‌تر آمدن دما را از دمای استاندارد تعریف شده برای آن نمی‌دهد.و یکی از اجزاء مهم ان پروانه موتور است لازم به ذکر است این پروانه ساخت کشور ایران می باشدو دارای کیفیت عالی و عملکرد بالایی است و شما را در برابر صرف هزینه های گزاف در پروژه های عمرانی بی نیاز می سازد .

مزیت استفاده از پروانه های پلاستیکی در لودر

پروانه پلاستیکی راهساز یدک

در نسل جدید لودرهای کاوازاکی ، کوماتسو و ولوو  عمدتا از پروانه های رادیاتور پلاستیکی استفاده می شود. دلیل استفاده از پروانه های  پلاستیکی، وزن سبک تر آن در مقایسه با پروانه های فلزی می باشد. پروانه های پلاستیکی به دلیل جنس پلاستیکی که دارند طول عمر بالاتری داشته و مانند پروانه های فلزی دچار زنگ زدگی نمی شوند.

پروانه های پلاستیکی دارای خاصیت آیرودینامیکی بهتری نسبت به پروانه های رادیاتور فلزی هستند. آیرودینامیک، بخشی از دینامیک گازها و در حالت کلی‌، دینامیک سیّالات است که به بررسی رفتار جریان هوا و اثر آن بر اجسام متحرک می‌ پردازد.

پروانه رادیاتور در لودر چگونه کار می کند؟

پروانه رادیاتور در لودر با کشیدن یا فشار هوا از طریق رادیاتور کار می کنند. در موتور لودر در اثر عمل احتراق گرمای فوق‌العاده زیادی تولید و مقدار زیادی از آن به محیط داده می‌شود.

اما آب داخل رادیاتور توسط پمپی به نام واترپمپ در حال چرخیدن دور موتور است. گرمای موتور نیز به آب داده شده و آب گرم باید در نقطه گرمایش گرفته شود تا بتواند موتور لودر را خنک کند. آب پس از چرخیدن به دور موتور وارد رادیاتور شده و آنجا خنک می‌شود.

برای این کار از یک پروانه استفاده شده که نقش آن به جریان انداختن هوا و عبور آن از رادیاتور است. در حقیقت این پروانه نقش یک دمنده را ایفا می کند.

اما این پروانه چگونه می‌چرخد و آیا باید همیشه در حال چرخش باشد؟ در لودرهای نسل گذشته، نیرو این پروانه از موتور دستگاه گرفته می ‌شد و همیشه در حال چرخش بود. به این صورت که پروانه توسط یک  تسمه از میل‌لنگ نیرو گرفته و با دور موتور، دور پروانه نیز تغییر می‌کرد اما این روش مشکلاتی  را به دنبال داشت.

مهم‌ترین مشکل آن گرفتن نیرو از میل ‌لنگ بود. عیب دیگر آن استهلاک بالای این روش بود، چرا که به دلیل مکانیکی بودن سیستم، می ‌تواند در بسیاری از مواقع، مثلا در شرایط آب و هوایی نامطلوب،  دچار اتلاف نیرو شده و  از کار بیافتد.

همچنین به علت کار دائم پروانه، سروصدای زیادی تولید می‌شد که باعث عدم بی‌صدایی دستگاه می‌ گردید. پس از مدتی کمپانی‌های سازنده به این نتیجه رسیدند که این سیستم مقرون به صرفه نیست و سیستم الکتریکی را جایگزین آن کردند. در سیستم الکتریکی نیروی لازم جهت چرخش پروانه از باتری گرفته می‌ شود.

این سیستم به این صورت است که نیروی  یک موتور الکتریکی به پروانه رادیاتور لودر منتقل و نیروی برق باتری به موتور وصل می ‌شود. موتور سر پروانه را به چرخش درمی‌آورد، اما این سیستم برخلاف نوع قبلی همیشه کار نمی‌ کند و فقط زمانی که دمای آب بالا می ‌رود روشن می‌ شود و شروع به چرخش می ‌کند.

هنگامی که وسیله نقلیه در حال حرکت نیست و تحت فشارهای شدید قرار دارد، فن خنک کننده جریان هوای اضافی را فراهم می کند که می تواند مانع از گرمای بیش از حد موتور شود. برای این منظور، بیشتر فن های خنک کننده به گونه ای طراحی شده اند که فقط در صورت لزوم، هوا را فشار داده و یا بکشند.

برای اطلاع از دیگر محصولات مرتبط با لودر دیگر مقالات موجود در وب سایت را مطالعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =