بیل بکهو, بیل مکانیکی, جان دیر, دوسان, زوم لاین, سانی, کاترپیلار, کوبلکو, کوماتسو, لودر, لیوگانگ, ناخن گریدر, ناخن لودر, هیتاچی, هیوندای, ولوو

راهکارهای افزایش طول عمر ناخن بیل مکانیکی،لودر و بلدوزر – راهساز یدک

ناخن گریدر راهسازیدک

راهساز یدک عرضه کننده انواع ناخن سنگی و خاکی بیل مکانیکی،لودر،بلدوزر ،بیل بکهو،بابکت و دیگر ماشین آلات راهسازی و معدنی

ناخن راهساز یدک

راهکارهای افزایش طول عمر ناخن بیل مکانیکی،لودر و بلدوزر

ناخن بیل مکانیکی، ناخن لودر،ناخن بلدوزر،ناخن گریدر،ناخن بیل بکهو،ناخن بابکت

با توجه به تعریف خوردگی و اکسیداسیون در پست قبلی راههای متعددی را برای جلوگیری از خوردگی ناخن و کلنگ می توان عنوان نمود. در قدم اول با حذف یا کم کردن مواردی که باعث ایجاد خوردگی می شوند می توان خوردگی را کنترل نمود. برای مثال اجازه برخوردهای مکانیکی را از سیستم گرفته یا به حداقل ممکن برسانیم، روانکاری یکی از راههای کاهش خوردگی از طریق سایش می باشد.

و یا با ممانعت از واکنش اکسیژن با اجسام، جلو اکسیدشدن آنها را بگیریم. بعنوان مثال اعمال پوشش رنگ بر سطوح ناخن بیل مکانیکی،ناخن لودر،ناخن بلدوزر،ناخن بیل بکهو،ناخن بابکت باعث خواهد شد فلز کمتر در معرض اکسیژن یا محیط خورنده قرار گیرد. (محیط های خورنده در پستی جداگانه تشریح می گردد و توضیح داده می شود که چه عواملی در هر محیط باعث ایجاد خوردگی می شود.)

 و یا اعمال پوشش قلع روی سطح ناخن و کلنگ که منجر به تولید محصولی به اسم ورق حلبی می شود باعث می گردد اکسیژن از سطح غیر فعال قلع که تمایلی به واکنش با اکسیژن ندارد رد نشده و به فولاد نرسد تا خوردگی ورق فولادی زیر پوشش قلع ایجاد نشود.

یکی دیگر از روش های جلوگیری از خوردگی بویژه در فلزات دادن الکترون به فلز می باشد. در پست قبل توضیح داده شد فلزی که الکترون از دست می دهد اکسید شده و اصطلاحا خورده می شود. حال اگر جلو از دست دادن الکترون گرفته شود و یا به نحوی الکترون دهی به فلز انجام شود این فلز خورده نخواهد شد.

یکی از روش های جلوگیری از خوردگی، دادن جریان برق مستقیم با ولتاژ و آمپر مناسب به سطح فلز می باشد. خطوط لوله فلزی، گاها از این روش محافظت می شوند.

در پستی جدا در مورد واکنش های الکتروشیمیایی توضیح داده می شود و توضیح داده می شود که فلزات غیرهمجنس وقتی در کنار هم قرار می گیرند به چه شکل تبادل الکترون با یکدیگر انجام می دهند. در این تبادل الکترونی فلزی که الکترون می دهد فدای فلزی خواهد شد که الکترون دریافت می کند.

از همین روش برای جلوگیری از خوردگی برخی فلزات استفاده می شود. مثلا با نصب میله های منیزیمی به خطوط لوله فولادی، منیزیم الکترون خود را به خط لوله داده و خط لوله را در برابر خوردگی محافظت می نماید.

و یا اعمال پوشش فلز روی بر سطح ناخن های  فولادی که در این شرایط محصول ورق گالوانیزه ایجاد می گردد. در این محصول ماده اصلی و مهمی که لازم است حفاظت شود ورق فولادی زیر پوشش می باشد.

روی در کنار ورق آهن، خود را فدای آهن خواهد کرد و از بین خواهد رفت. روی الکترون های خود را در سطح ورق فولادی پخش کرده و فولاد زیر پوشش در برابر خوردگی محافظت خواهد شد. روی با مکانیزم دیگری شبیه رنگ نیز جلو تماس مستقیم اکسیژن با ورق فولادی را می گیرد. ولی حتی اگر قسمتی از پوشش نیز آسیب ببیند و یا به درستی اعمال نشده باشد نیز حفاظت از ورق فولادی صورت می گیرد. چرا که الکترونهای روی در سطح فولاد پایه که رسانا می باشد حرکت کرده و منجر به حفظ فولاد می شود. از طرفی چون دو طرف ورق پوشش روی وجود دارد طرف دیگر نیز می تواند حفاظت مناسبی از سطح فولاد انجام دهد.

حتی در برخی تکنولوژی ها، اعمال پوشش روی در فقط یک طرف ورق فولادی مطرح می باشد و طرف دیگر برای سایر فرآیندها، نظیر جوشکاری مطلوب، یا رنگ نمودن، پوشش دهی نمی شود.

در پستی جدا بصورت تخصصی در مورد خوردگی ورق گالوانیزه صحبت می شود.

روشهای دیگری نیز برای جلوگیری از خوردگی وجود دارد. مثلا طراحی صحیح قطعات در جلوگیری از خوردگی نقش دارد. از جاهایی که عوامل خورنده در آنها تجمع می یابد در طراحی اجتناب می شود و یا طراحی به گونه ای انجام می شود که امکان برخورد با عوامل خورنده کاهش یابد. پرهیز از جاهایی که باعث ماند مایعات می شود. پوسیدگی پای درهای اتومبیل های قدیم مثل پیکان به دلیل نفوذ آب به داخل برخی قسمتها و ماند آب در آنها، با تغییرات طراحی بهبود یافت.

انتخاب مواد و استفاده آنها در کنار هم بسیار مهم بوده و در خوردگی آنها نقش تعیین کننده دارد. دو فلز غیر هم جنس در کنار هم منجر به تشکیل پیل الکتروشیمیایی شده که خوردگی یکی از آنها بدلیل تمایل به از دست دادن بیشتر الکترون تشدید می شود. لذا در طراحی و ساخت توجه به انتخاب متریال مناسب بسیار مهم است. و یا در مواردی بدلیل جلوگیری از خوردگی از مواد جایگزین و یا فلزاتی دیگر، مناسب با شرایط محیطی استفاده می شود.

نوع فرآیند ساخت نیز در جلوگیری از خوردگی تاثیر خواهد داشت. گاهی استفاده از پیچ و مهره و پرچ بهتر از جوشکاری بوده و گاهی جوشکاری ترجیح داده می شود. جوشکاری با ایجاد تنشهای حرارتی گاهی منجر به تشدید خوردگی در نواحی نزدیک جوش می شود. پیچ و مهره نیز چنانچه اشتباه انتخاب گردد خوردگی های الکتروشیمیایی را به همراه خواهد داشت. دقت در نحوه اتصالات، تنش زدایی از محل جوشکاری شده و انتخاب اتصالات صحیح می تواند از ایجاد خوردگی ممانعت بعمل آورده و یا آنرا کنترل نماید.

بسته به نوع خوردگی و شرایط کار باید راهکار مناسب با در نظر گرفتن هزینه تمام شده انتخاب شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + یازده =