اشکش, اطلس, ایکس سی ام جی, تادانو, دوسان, زوم لاین, سانی, کاترپیلار, کوبلکو, کوماتسو, لیوگانگ, هیتاچی, هیوندای, ولوو

کفشک بیل مکانیکی و کفشک بلدوزر – راهساز یدک

کفشک بلدوزر راهسازیدک

فروشگاه راهسازان یدک عرضه کننده انواع کفشک نو و کارکرده بیل مکانیکی و بلدوزرهای برند کوماتسو ، هیوندای ، ولوو ، کاترپیلار ، دوو – دوسان

کفشک بیلیزیربندی ماشین آلات راه سازی:

قطعات زیربندی یکی از مهم ترین و ضروری ترین الحاقیات ماشین آلات راه سازی و معدنی  می باشد. زیر بندی جزء تجهیزاتی به شمار می رود که برای بیل مکانیکی ، بلدوزر  و دستگاه حفاری زنجیری مورد استفاده قرار می گیرد. زیربندی جزء  لاینفک تمام قطعات مکانیکی و اتصالات زیرین ماشین های راه سازی است که شامل زنجیر بلدوزر، زنجیر بیل مکانیکی، زنجیر کامل، رولیک بالا و پایین، تیغه، لینک، بوش و پین، گوشه، ناخن، چرخ جلو و دنده اسپراکت ،فنر زنجیر سفت کن و یوک و سیلندر زنجیر سفت کن،چرخ آیدلر و …می شود. نوع و عملکرد قطعات فوق معمولا  به یک شکل می باشد. تفاوت این لوازم در ابعاد آنها به دلیل مدل های متفاوت برند های گوناگون ماشین آلات راهساز ی و معدنی  است.

کفشک:

یکی از اصلی ترین اجزای زیربندی و یا زنجیر بیل مکانیکی و بلدوزر کفشک ها می باشند . کفشک ها  نو و یا کارکرده بلدوزر همان صفحات مستطیلی شکل می باشند که بوسیله ی پیچ و مهره ها به لینک ها اتصال داده می شوند . به علت تماس مداوم و حرکت کفشک ها بر روی سطح زمین ، کفشک ها در معرض سایش مداوم قرار دارند که این امر اهمیت استفاده از کفشک هایی با کیفیت بالا را می رساند. کفشک های بیل مکانیکی و کفشک های بلدوزر از نظر نحوه ی عملکرد مشابه یکدیگر می باشند و تنها تفاوتشان در ابعاد کفشک و همچنین اختلافات جزئی ظاهری می باشد.

یکی دیگر از عواملی که باعث سایش کفشک های بیل مکانیکی و یا بلدوزر می شود این است که کفشک ها وزن بلدوزر به همراه فشار وارد شده بر آن و یا وزن بیل مکانیکی به همراه وزن باکت بیل و محتویات آن را تحمل می کنند.

کفشک های بلدوزر و بیل مکانیکی معمولا به صورت فورج و با استفاده از مواد اولیه ی بسیار با کیفیت و مقاوم در برابر سایش تولید می شوند و به همین خاطر یکی از مقاومترین قطعات بیل های مکانیکی و یا بلدوزر در برابر سایش ، کفشک ها می باشند.به علت ویژگی ضد سایش بودن کفشک ها ، معمولا این قطعات قیمت نسبتا بالایی دارند که این امر اهمیت انتخاب کفشک های با کیفیت و با برندهای معتبر را دوچندان می نماید

کفشک زنجیر بیل مکانیکی در واقع یک قطعه فولادی می باشد که با وجود طراحی ساده ای که دارد دارای حساسیت های بسیار بالایی است. کفشک زنجیر بیل های مکانیکی در قسمت زیربندی و بر روی لینک های زنجیر زیربندی نصب شده و در تماس مستقیم با زمین قرار داشته و از سایش مستقیم لینکهای زنجیر بر روی زمین جلوگیری می کند کفشک زنجیر بیل مکانیکی با بکارگیری پیچ و مهره فولادی زیربندی بر روی لینک های زنجیر نصب می شود. که اغلب از 4 عدد پیچ برای اتصال هر کفشک استفاده می شود. کفشک زنجیر بیل مکانیکی هم بصورت متصل بر روی زنجیر زیربندی یعنی زنجیر با کفشک بیل مکانیکی عرضه شده و هم بصورت جداگانه نیز برای تعویض به بازار عرضه می شود.

کفشک ها بر روی لینک زنجیر و معمولا بوسیله ی 4 عدد پیچ سوار می شوند.

مهم ترین عوامل موثر بر سایش یک کفشک عبارتند از:

1) لایه های سطحی تقویت شده : پوسته های محافظ سطحی که روی بعضی از فلزات و آلیاژها تشکیل می گردد، نقش مهمی در مقاومت فلز نسبت به خوردگی سایشی دارند. لایه های محافظ سطحی هر چه متراکم تر باشند، مقاومت بیشتری ایجاد می کنند و پوسته های سطحی نرم، ترد و تحت تنش، قدرت محافظت کنندگی کم تری دارند.

2) سرعت حرکت دستگاه : یکی از عوامل موثر بر خوردگی سایشی، سرعت حرکت دستگاه می باشد. اغلب با افزایش سرعت حرکت سیال، لایه های سطحی کنده شده و خوردگی سایشی افزایش می یابد.

3) اثرات گالوانیک: خوردگی گالوانیکی می تواند بر خوردگی سایشی دو فلز هم جنس متصل به هم در یک سیستم متحرک تاثیر گذار باشد. تاثیر خوردگی گالوانیکی در شرایطی که سیال ساکن باشد ممکن است صفر باشد اما در اثر حرکت سیال به شدت افزایش می یابد.

4) جنس فلز: مقاومت فلزات و آلیاژها به خوردگی سایشی، به ترکیب شیمیایی، سختی و مقاومت خوردگی آلیاژ بستگی دارد. به طور کلی ترکیب شیمیایی یک فلز، مقاومت خوردگی آن را تعیین می کند. چنان چه فلز مورد نظر فعال باشد و میل ترکیبی زیادی با محیط داشته باشد هنگامی می تواند در برابر خوردگی مقاوم باشد که قادر به تشکیل پوسته ی محکم، چسبنده و محافظ باشد. اضافه کردن یک عنصر به آلیاژ، اغلب مقاومت آن را در برابر خوردگی سایشی افزایش می دهد. به عنوان مثال اضافه کردن آهن به آلیاژ مس-نیکل باعث افزایش مقاومت آن در آب دریا می شود و یا افزودن مولیبدن به فولاد زنگ نزن 304 سبب افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی سایشی می شود.

به منظور جلوگیری از سایش کفشک های بیل مکانیکی و بلدوزر که در معرض تماس مداوم با خاک و دیگر سطوح می باشند استفاده از فولادهای مقاوم نسبت به سایش در فرآیند تولید کفشک ها ضروری می باشد و همچنین  انجام عملیات حرارتی بر روی کفشک ها به افزایش مقاومت آن ها کمک می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 1 =