فهرست محصولات
لیفتراک, لیفتراک لودر

معرفی انواع لیفتراک

لیفتراک تلسکوپی راهساز یدک

راهساز یدک عرضه کننده قطعات یدکی انواع لیفتراک

لیفتراک راهساز یدک

معرفی انواع لیفتراک

انواع لیفتراک

با توجه به پیشرفت تکنولوژی صنعتی، برای پیشبرد بهتر امور و جابجایی وسایل  و قطعات سنگین این نیاز برای افراد ایجاد می‌شود که به دنبال ابزاری باشند که این کار را برایشان تسهیل کرده و بازدهی آنرا افزایش دهد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از کاربردیترین دستگاه‌ها برای جابجایی  و حمل انواع بار بپردازیم.

لیفتراک چیست؟

انواع لیفتراک  کدامند؟
لیفتراک وسیله‌ای است که دو شاخک (چنگال) در جلوی خود دارد و از آن برای بالا و پایین بردن و نگه داشتن  وسایل و همچنین جابه‌جایی آن‌ها استفاده می‌شود.
این ماشین دارای یک دکل، شاخک و الحاقیات است که با توجه به نوع فعالیت آن‌ها در انبارش، حمل‌ونقل و جابجایی طراحی و تولید می‌شود.
لیفتراک

کاربرد اصلی لیفتراک

استفاده از این وسیله در محل‌هایی که ساخت‌وساز و فعالیت های صنعتی بیشتر است کاربرد ویژه‌ای دارد زیرا این دستگاه به‌راحتی می‌تواند مصالح و وسایل ساختمانی را بلند کرده و به هرجایی منتقل کند.

لیفتراک‌ها در انبارها به‌راحتی و در سطوح وسیع می‌توانند وسایل را  حمل و جابه‌جا کنند.

چنگالهای این وسیله می‌توانند  تا ارتفاعی بالاتر از خود لیفتراک حرکت نمایند و وسایل را در بالاترین سطح وسایل دیگر قرار دهند و به همین دلیل به‌آسانی می‌توانند برای بارگیری کامیون‌ها و جایگذاری قطعات از این وسیله استفاده کرد.

انواع لیفتراک بر حسب نوع موتور

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های لیفتراک، موتور لیفتراک است که تأمین‌کننده انرژی  و گشتاور لازم برای فعالیت لیفتراک می باشد.

امروزه در لیفتراک‌ها از انواع مختلف سوخت برای به کار انداختن موتور آن استفاده می‌شود. دیزل، بنزین، گاز و بنزین و نیروی الکتریکی و سوختهای ترکیبی از مهم‌ترین آن‌های می‌باشند. سوخت این ماشین به محل مورد استفاده آن بستگی دارد که معمولاً برقی، فسیلی و یا گازی است.

انواع-لیفتراک - راهساز یدک

لیفتراک دیزل

لیفتراک‌های دیزل جهت استفاده در محیط‌های باز امناسب هستند زیرا بخار اگزوز و ذرات دیزل در فضای باز پراکنده‌شده و مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی و ایمنی را که ممکن است در داخل ساختمان اتفاق بیفتد را در با آن مواجه نمیشود.

با این‌ وجود، کاتالیزورها و تصفیه‌کننده‌های اگزوز می‌توانند انتشار گازهای سمی را کاهش داده و لیفتراک‌ها را برای استفاده در محیط‌های بسته نیز قابل‌استفاده و تجهیز کنند.

موتورهای دیزلی کارایی و قدرت  بیشتری نسبت به موتورهای LPG (گازسوز) دارند. مخزن سوخت 50 لیتری یک لیفتراک دیزل از کپسول گاز 18 کیلوگرمی یک لیفتراک گازی راندمان و بهره وری  بیشتری دارد.

گشتاور بالاتر یکی دیگر از مزایای لیفتراک‌های دیزلی نسبت به لیفتراک های  گازسوز است که آن را در شرایط فعالیتی دشوار و انجام امور سنگین قدرتمندتر میکند.

انواع مختلفی از این نوع لیفتراک در تناژهای 2، 3، 5، 7، 10، 15 تن و بالاتر  وجود دارد.

معایب

لیفتراک های دیزلی پر سروصدا هستند و گازهای خروجی می‌تواند برای بعضی افراد دارای بیماری‌های ریوی زیان آور باشد. همچنین در صورت استفاده در محیط‌های بسته ممکن است هشدار دهنده های  دود را فعال نماید.

اندازه بزرگ آن‌ها بدان معنی است که به فضای بیشتر برای مانور و  کار نیاز دارند اما این مسئله معمولاً در هنگام استفاده در محیط‌های باز مشکلی به همراه ندارد.

قیمت اولیه آن‌ها کمتر از لیفتراک برقی است اما معمولاً کمی بیشتر از یک دستگاه دوگانه‌ قیمت دارند. هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها از لیفتراک الکتریکی بیشتر، اما از یک لیفتراک دوگانه‌سوز کمتر است.

معرفی-انواع-لیفتراک

لیفتراک دوگانه‌سوز (گاز LPG و بنزین)

لیفتراک‌های LPG (گاز مایع) به دلیل قیمت‌گذاری پایین و مناسب بودن برای استفاده در محیط‌های باز و بسته  محدود و راحتی کارکرد، بسیار پر طرفدار هستند.

موتور این لیفتراک‌ها ترکیبی از همان موتور دوگانه‌سوز مورداستفاده در خودروها هستند که درنتیجه قطعات به‌راحتی در قیمت‌های اقتصادی در دسترس هستند.

لیفتراک LPG از دیزلی‌ها بی‌صداتر هستند و بخار اگزوز آن‌ها نسبت به لیفتراک دیزلی آلایندگی کمتری دارد.

تصفیه گرهای اگزوز در دماهای بالا عملکرد بهتری نسبت به لیفتراک‌های دیزلی دارد.

سرعت جابجایی، میزان شتاب و سرعت بالابری و چابکی زیاد لیفتراک دوگانه‌سوز جای رقابتی برای دیگر انواع لیفتراک باقی نمی‌گذارد.

معایب:

درحالی‌که قیمت آن‌ها از دیگر مدل‌ها ارزان‌تر است، نگهداری و همچنین هزینه سوخت به مراتب  بالاتری دارند.

همانند لیفتراک‌های دیزل باید برای سرویس زمستانه از ضدیخ استفاده شود.

لیفتراک برقی (الکتریکی)

لیفتراک‌های برقی کاملاً دوستدار محیط‌ هستند. دود نمی‌کنند و هیچ آلایندگی مضری ندارند.و کاملاً بی‌صدا هستند

و با توجه به وزن کمتر باتری که خود همان باطری به‌عنوان وزنه تعادل عمل می‌کند اندازه کوچک‌تری دارند و بسیار روان‌تر حرکت می‌کنند در نتیجه چابکی بیشتری دارند.

هزینه شارژ باتری در تعرفه‌های ارزان کمتر از هزینه سوخت گاز و یا دیزل است.

لیفتراک‌های الکتریکی به‌طورکلی ساده‌تر از لیفتراک‌های دیزلی و گازسوز کار می‌کنند چون فقط یک پدال گاز و یک پدال ترمز دارند و دنده‌ای صرفنظر از اتومات یا دستی بودن ندارند.

هزینه‌های نگهداری و تعمیر و لیفتراک‌های برقی به میزان زیادی کمتر از لیفتراک‌های دیزل و گازسوز است.

استاکر، کانتر بالانس، ریچتراک از انواع لیفتراک‌های برقی می‌باشند.

معایب:

هزینه اولیه بالاتر به دلیل باتری و شارژر گران‌قیمت به خودی خود یک عیب بزرگ است.

همچنین امکان استفاده از آن‌ها در زمان شارژ وجود ندارد، مگر اینکه یک  باطری یدکی تهیه شود،که این امر خود به هزینه اضافه میکند.

کار کردن در محیط های مسطح با لیفتراک برقی سازگارتر است.

کارکرد لیفتراک برقی در مناطق شرجی هنوز هم یک مورد بحث است زیرا آب‌وهوای مرطوب باعث مشکلاتی درسیستم  سیم‌کشی و قطعات الکتریکی می‌شود.

انواع-لیفتراک-برقی

انواع لیفتراک برقی

لیفتراک-دوگانه-سوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + یازده =

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

0 مقایسه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
فهرست