بیل مکانیکی, چکش هیدرولیکی

چکش هیدرولیکی چیست ؟ نحوه ی کار آن چگونه است؟

چکش هیدرولیکی و نحوه ی کار آن

چکش هیدرولیکی راهساز یدک

چکش هیدرولیکی و چگونگی کارکرد آن

چکش هیدرولیکی (Hydraulic Excavator Hammer) همیشه به صورت پلاگینی برای ماشین آلان راه سازی از جمله بیل مکانیکی و بیل بکهو مورد استفاده قرار می گیرد. این چکش که در بعضی اوقات ازآن به عنوان پیکور(Peckers) نیز یاد می شود، توانایی تخریب بسیار بالا را دارد تا جایی که هر گونه سنگ طبیعی و مصنوعی را خرد می کند و معمولا برای تخریب در ساختمان ها و پروژه های راهسازی و معادن استفاده می گردد. نحوه کار این محصول به این شکل است که، با فشار روغن هیدرولیکی که در پشت آن قرار دارد، به صورت دارکوبی شکل به نقطه هدف ضربه زده و با توجه به  درجه سختی  سطح هدف شدت و سرعت ضربه را تغییر می دهد.

برای نصب این محصول بر روی بیل مکانیکی نیاز به یک ساپورت پایه می باشد تا محصول فیت (fit) شود.
ام اس بی، سوسان، دی بی، کوماتسو، پوکوتک از جمله چکشهای  معروف می باشند.
MSB شرکت معروف کره ای که چندسالی است در زمینه تولید این چکش ها فعالیت می کند. این شرکت همچنین محصولات دیگری نظیر کوئیک کوپلر و ریپر (کلنگ)  و دیگر اجزای چکش های هیدرولیکی نیز تولید می نماید.

در حالت کلی چکش های هیدرولیکی شرکت MSB دارای ویژگی هایی زیر می باشد:

کنترل خودکار جریان ورودی روغن به چکش
طراحی منحصر به فرد سیلندر جهت افزایش قدرت و دقت ضربات چکش
سهولت تعمیر و انجام بازرسی های دوره ای و ضروری در طراحی جدید چکش

موارد استفاده از چکش هیدرولیکی:

چکش های هیدرولیکی به منظور های مختلفی می تواند مورد استفاده قرار گیردکه از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: شکستن قطعات بزرگ سنگ، ایجاد شکست اولیه و شکست ثانویه (ایجاد آتشباری ثانویه) در توده سنگ، تخریب های بتنی، عمرانی و راهسازی، حفاری تونل، پی کنی، کانال کنی و گودبرداری در سنگ، رگلاژ و لق گیری در تونل، قله شکنی پس از انفجار در معادن و پروژه های عمرانی، حفاری ترانشه در سنگ و راه سازی، تخریب بناهای قدیمی، حفاری معادن خصوصا حفاری به صورت باطله برداری و تخریب بتن.

موارد مهم در انتخاب چکش های هیدرولیکی برای بیل های مکانیکی:

نصب هر چکش بر روی بیل مکانیکی نیاز به بررسی این دو مورد عمده دارد:

1-وزن  مناسب چکش برای تعادل بیل مکانیکی

2-ظرفیت پمپ هیدرولیکی بیل مکانیکی برای تامین نیروی مورد نیاز چکش

در دو شکل زیر حداقل و حداکثر وزن ماشین حامل چکش هیدرولیکی برحسب وزن چکش مورد استفاده، و تاثیر رابطه وزن چکش با وزن ماشین حامل، فرکانس ضربات ، قطر مته لازم و فشار کاری مورد نیاز نشان داده شده است.

نمودار وزن چکش

با توجه به داده های این شکل به عنوان مثال هنگامی که وزن چکش 2000 کیلوگرم است حداقل وزن ماشین(شکل الف) در حدود 10 برابر یعنی 20 تن می باشد و حداکثر وزن ماشین لازم برای این چکش حدود 15برابر وزن چکش و 30 تن است.

همانطور که دیده می شود با افزایش وزن چکش هیدرولیکی، باید وزن ماشین حامل آن نیز به علت جلوگیری از بر هم خوردن تعادل  دستگاه در حین کار با چکش، افزایش یابد. لذا برای رسیدن به میزان عمق مناسب نفوذ در سنگ باید این تناسب بین وزن چکش و وزن ماشین حامل برقرار باشد.

با افزایش وزن چکش هیدرولیکی، فرکانس ضربات چکش نیز به حداقل می رسد. چکش های هیدرولیکی سنگین توانایی کار در فرکانس بالا را ندارد، اما قدرت ضربات وارده افزایش خواهد یافت.

با افزایش وزن چکش هیدرولیکی ، نیروی موثر بر مته افزایش یافته و برای ثابت ماندن تنش وارده برمته بایستی سطح و به تبع آن، قطرمته افزایش یابد. چکش های با وزن بالاتر نیز نیاز به فشار هیدرولیکی بالاتر دارند.

 

فروشگاه راهساز یدک اصفهان عرضه کننده انواع قلم چکش های هیدرولیکی متناسب با شرایط کاری مختلف می باشد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 6 =